Flygskam. Czy będziemy się wstydzić latania? 

Flygskam - wstyd przed lataniem

Narodził się w Szwecji, ale szybko rozprzestrzenił się po całej Europie – i nie tylko. Flygskam, czyli wstyd z powodu latania samolotem. Pojęcie to początkowo opisywało ekologiczną motywację do ograniczania podróży lotniczych i wybierania transportu kolejowego. Wpisał się w szerszy ruch dążący do ograniczenia lotów samolotem.

Jeden lot tam i z powrotem w ciągu roku bez dopłaty, a za każdy kolejny specjalny podatek – to pomysł sieci organizacji ekologicznych Stay Grounded. Jak pisał Rynek Lotniczy, trzeci rejs obłożony byłby daniną w wysokości 50 euro, a już szósty rejs w roku – wiązałby się z dopłatą 500 euro. Jeszcze więcej mieliby płacić pasażerowie na rejsach transkontynentalnych oraz ci, którzy wybiorą klasę biznes i pierwszą.

“Zbyt łatwy cel”. Lotnictwo pod ostrzałem ekologów

To kolejny pomysł w ostatnim czasie, który ma zniechęcić do transportu lotniczego. – Lotnictwo jest zbyt łatwym celem do obwiniania – powiedział nam Luc Tytgat, były dyrektor wykonawczy EASA, wcześniej na kierowniczych stanowiskach w Eurocontrol i Komisji Europejskiej.

Transport lotniczy odpowiada za około 3 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla (CO2). To niewiele w porównaniu z transportem drogowym czy przemysłem. Ekolodzy zwracają jednak uwagę, że na poziomie działań indywidualnych to jedna z najbardziej emisjogennych aktywności. W przeliczeniu na osobę lot z Europy do Nowego Jorku to około 2-3 ton dwutlenku węgla.

Lotnictwo podejmuje jednak szereg działań, aby minimalizować wpływ na środowisko, a równocześnie nie ograniczając korzyści dla gospodarki, turystyki i czynienia świata mniejszym. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA, które zrzesza ponad 300 linii lotniczych z całego świata, w 2021 r. przyjęło rezolucję, by do 2050 r. osiągnąć zeroemisyjność.

NetZero. Jak obniżyć emisje CO2 w lotnictwie?

Istotna jest także wymiana floty na nowsze samoloty, które są bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa lotniczego, emitują mniej spalin i CO2, są także cichsze.

Według IATA dzięki tym wszystkim działaniom emisje CO2 mają spaść do zera, a równocześnie ruch lotniczy ma się rozwinąć do 10 mld podróżnych w 2050 r.

Głównym narzędziem dojścia do tego celu ma być zrównoważonego paliwo lotnicze (SAF). Już od 2025 r. w UE wchodzi wymóg stosowania 2 proc. SAF w mieszance z tradycyjnym paliwem lotniczym JET-A1.

Flygskam: a jednak Szwedzi robią krok w tył

Mimo że to w Szwecji narodził się flygskam, we wrześniu rząd w Sztokholmie ogłosił, że wycofa wprowadzony w 2018 r. podatek od lotów. Jego wysokość w przypadku rejsów krajowych i wewnątrz UE wynosi 76 koron, czyli około 30 zł od pasażera. Danina nie znalazła się w projekcie budżetu na 2025 r., ma zostać zniesiona od lipca. Ma to być odpowiedź na wzrost cen biletów lotniczych i spadek connectivity po wprowadzeniu podatku.

Swedavia, państwowy operator największych lotnisk w Szwecji, ogłosił, że w 2024 r. ruch lotniczy w tym kraju nadal jest na poziomie sprzed pandemii COVID-19.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Komunikacja lotnicza. Na czym to wszystko polega?

Według danych EUROCONTROL niewłaściwa komunikacja lotnicza jest największym czynnikiem powodującym zarówno naruszenia poziomu lotu, ...

Pandemia jeszcze się odbija czkawką. Oto dlaczego

Obowiązek noszenia maseczek zniknął, granice można przekraczać bez certyfikatów szczepienia przeciw koronawirusowi. Globalna liczba ...

Dlaczego orzeszki są zakazane w niektórych liniach?

To, co dla jednych jest przyjemnością chrupania podczas lotu, dla innych stanowi zagrożenie dla ...