Prawo Lotnicze

🎓 Typ studiów: Podyplomowe
🏫 Forma studiów: Niestacjonarne
⏳ Czas trwania: 1 rok
🇵🇱 Język: Polski

O kierunku

Studia podyplomowe z zakresu prawa lotniczego stanowią odpowiedź na wypełnienie luki edukacyjnej w obszarze kształcenia podyplomowego w szczególności ze zmianami w zakresie:

  • rozwoju technologicznego związanego z powszechnym zastosowaniem nowych konstrukcji samolotów oraz systemów zarządzania ruchem w przestrzeni powietrznej;
  • standaryzacji przepisów, zasad oraz procedur w relacjach międzynarodowych;
  • strukturalnej i funkcjonalnej integracji wykonywania nadzoru lotniczego oraz badania wypadków lotniczych.

Celem studiów jest uzyskanie lub pogłębienie wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu prawa lotniczego: krajowego, europejskiego i międzynarodowego (publicznego i prywatnego), zwłaszcza w zakresie:

  • pojęcia suwerenności państw w przestrzeni powietrznej, zawierania umów lotniczych, załączników techniczne, wolności lotniczych;,
  • odpowiedzialności za życie i zdrowie podróżnego, odpowiedzialności z tytułu opóźnienia przewozu, overbookingu, odwołania lotu;
  • warunków eksploatacji lotnisk w świetle prawa krajowego i międzynarodowego;
  • ram prawnych systemu EASA;
  • zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie;
  • ekonomiki transportu lotniczego;
  • prawa lotniczego finansowego.

Atuty kierunku

Partnerzy kierunku

Program

Międzynarodowe publiczne prawo lotnicze

  • Wprowadzenie do międzynarodowego publicznego prawa lotniczego
  • Konwencje lotnicze regulujące żeglugę powietrzną
  • Lotnicze organizacje międzynarodowe
  • Dostęp do rynku transportu lotniczego
  • Prawa trasowe, prawa operacyjne
  • Zasady ustalania taryf
  • Zagraniczna polityka lotnicza
  • Polityka Zielonego Ładu

Międzynarodowe prywatne prawo lotnicze

  • Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za szkody na osobie, w bagażu, towarach, za overbooking, odwołanie i opóźnienie lotu
  • Odpowiedzialność eksploatującego za szkody spowodowane osobom trzecim na ziemi
  • Ubezpieczenia lotnicze
  • Problemy właściwości prawa i jurysdykcji
  • Stosunki cywilnoprawne poza przewozem lotniczym (sprzedaż, najem, dzierżawa statku powietrznego itp.)
  • Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez drony

System prawa UE i krajowego w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego

  • Administracja lotnictwa cywilnego
  • Ramy prawne systemu EASA
  • Kompetencje i zadania Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako organu odpowiedzialnego za nadzorowanie i wdrażanie przepisów UE w zakresie bezpieczeństwa lotniczego (m.in. certyfikacja)
  • Regulacje prawne bezzałogowych statków powietrznych

Lotnicza działalność gospodarcza

  • Koncesje
  • Zezwolenia

Prawne aspekty żeglugi powietrznej (FAB)

  • Uregulowania prawne żeglugi powietrznej
  • Funkcjonalne Bloki Przestrzeni Powietrznej - FAB

Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)

  • Zarządzanie bezpieczeństwem lotów
  • Badanie wypadków i incydentów lotniczych
  • Just Culture
  • Warunki eksploatacji lotnisk w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
  • Prawo karne

Prawo lotnicze finansowe

  • Prawo konkurencji
  • Pomoc publiczna
  • Ekonomika transportu lotniczego (Finansowanie linii lotniczych, Prywatyzacja przedsiębiorstw lotniczych, Alianse lotnicze)
  • Europejski Zielony Ład

Egzamin dyplomowy

  • prawnicy;
  • absolwenci wydziałów/uczelni lotniczych;
  • członkowie personelu lotniczego (np. pilot, nawigator lotniczy, informator służby informacji powietrznej i inni);
  • pracownicy instytucji związanych z lotnictwem (porty lotnicze, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Ministerstwo Infrastruktury, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, PAŻP, aerokluby, PKBWL, itp.);
  • inne osoby zainteresowane rozwojem wiedzy i umiejętności w zakresie aspektów prawnych w lotnictwie.

Po ukończeniu studiów możesz rozpocząć pracę w:

  • w Ministerstwie Infrastruktury, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, itp.;
  • w organizacjach międzynarodowych zajmujących się lotnictwem cywilnym;
  • w instytucjach zajmujących się zarządzaniem ruchem lotniczym, przestrzenią powietrzną oraz organizacją ruchu lotniczego;
  • w portach lotniczych;
  • w firmach związanych z eksploatacją lotnisk;
  • w instytucjach zapewniających służby żeglugi powietrznej;
  • w firmach zajmujących się obsługą naziemną;
  • w liniach lotniczych;
  • w konsorcjach zajmujących się produkcją samolotów np. Airbus.

Opinie

A word from our partners

Mikołaj Wild

For the CPK, which is currently the largest infrastructure investment in Poland, the support of the scientific and research sector is absolutely crucial. Cooperation brings benefits for both parties: Lazarski Aviation Academy gains a relationship with a prospective employer, and the CPK gains access to an important research center and its professional staff.

Mikołaj Wild

president of Centralny Port Komunikacyjny (CPK)
Mikołaj Wild

For the CPK, which is currently the largest infrastructure investment in Poland, the support of the scientific and research sector is absolutely crucial. Cooperation brings benefits for both parties: Lazarski Aviation Academy gains a relationship with a prospective employer, and the CPK gains access to an important research center and its professional staff.

Mikołaj Wild

president of Centralny Port Komunikacyjny (CPK)

A word from a faculty member

The Airline Management specialization was created thanks to the cooperation of the Lazarski Aviation Academy with partners such as IATA, LOT Polish Airlines and PGL. During a two-year program, students take classes at Lazarski University in Warsaw, online and practical workshops with IATA experts in Geneva. They can also use our flight simulator free of charge and at any time and integrate during the many events that we organize for them, as well as have the opportunity to fly with an instructor on certified simulators. After graduation, the graduates of the Airline Management program will receive the Lazarski University diploma and the IATA certificate – the most recognizable document in the world that confirms their competence to work in the air transport market.

PhD Anna Konert
Director of Lazarski Aviation Academy,
Dean of the Faculty of Law and Administration

We see enormous interest in the aviation industry, which is a strategically important sector for the European Union. Before the pandemic, it contributed EUR 300 billion (or around 2.1% of GDP) to the European economy, providing over 5 million jobs. As statistics show, the industry is constantly growing in strength. Therefore, we’ve decided to launch a new field of study by establishing cooperation with one of the most important entities in the industry.

PhD Tomasz Balcerzak
Military pilot, former CEO of Eurolot Airlines,
expert in the aviation industry

Opinie studentów

Mariusz Pyżyński

Wkraczając na pokład samolotu, zawsze czułem przyjemny dreszcz nowej przygody. Dlatego jako młody prawnik bez wahania wybrałem te studia podyplomowe. Zajęcia w niewielkich grupach pozwoliły mi na nawiązanie bezpośrednich kontaktów z wykładowcami - ekspertami branży lotniczej. Odbyłem także prestiżowy staż w siedzibie głównej ICAO w Montrealu. Myślę, że gdybym kilka lat temu nie posłuchał swojej intuicji i nie rozwijał pasji do lotnictwa, nie znalazłbym się w tym punkcie kariery, w którym znajduję się obecnie.

Mariusz Pyżyński

Absolwent studiów podyplomowych Prawo Lotnicze
Łukasz Polowiec

Wykładowcy Prawa lotniczego to ludzie, którzy nie tylko mają ogromną wiedzę i potrafią świetnie ją przekazać, ale też zarażają swoją pasją. Podczas zajęć udało mi się przyswoić ogrom informacji, dzięki którym już tydzień po zakończeniu edukacji otrzymałem pracę w branży lotniczej. Wykonując obowiązki służbowe, mam poczucie, że zostałem dobrze przygotowany merytorycznie, przez co praca jest dla mnie przyjemnością, a mój pracodawca jest zadowolony z moich osiągnięć.

Łukasz Polowiec

Absolwent studiów podyplomowych Prawo lotnicze
Tomasz Wiliński

Sposób prowadzenia zajęć zainspirował mnie do zajęcia się badaniami naukowymi w zakresie prawa lotniczego oraz pracą na rzecz bezpieczeństwa i "just culture" w lotnictwie. Na studiach poznałem wybitnych znawców tematu z całego świata, zdobyłem nowe prawnicze umiejętności i mogłem poszerzyć dotychczasową wiedzę, a dzięki temu otrzymałem także ciekawe propozycje współpracy. Studia podyplomowe prowadzone są w przyjaznej atmosferze, a pasja, z jaką o prawie lotniczym opowiada dr hab. Anna Konert jest ich ogromnym atutem.

Tomasz Wiliński

Absolwent studiów podyplomowych Prawo lotnicze

Kadra

dr hab.
Anna Konert

Dyrektor Lazarski Aviation Academy, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji

dr inż.
Tomasz Balcerzak

Pilot wojskowy, były Prezes Eurolot Airlines, ekspert branży lotniczej

dr hab.
Piotr Kasprzyk

Radca prawny, specjalista ds. prawa lotniczego, pilot szybowcowy i PPL, Dyrektor Komponentu Lotniskowego w Centralnym Porcie Komunikacyjnym

dr
Agnieszka Kunert-Diallo

Chief Compliance Officer w PLL “Lot”, Dyrektor Compliance Department w Polskiej Grupie Lotniczej

dr
Ewa Jasiuk

Adwokat, ekspert ds. prawa lotniczego europejskiego i międzynarodowego

dr hab.
Jakub Kociubiński

Ekspert ds. regulacji sektora transportu lotniczego w Unii Europejskiej

dr
Edmund Klich

Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych, od 2006 do 2012 szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

Karolina Bonarska-Lenarczyk

Radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

Michał Chmielewski

Doradca Zarządu Smartt Re Sp. Z o.o., ekspert ds. przygotowania, negocjacji, plasowania ryzyk lotniczych

Małgorzata Iwanowska

Naczelnik Wydziału I Systemu Prawa Lotniczego w Departamencie Prawno-Legislacyjnym ULC

Agata Kaczyńska

Prawnik, ekspert ds. lotnictwa cywilnego

Krystyna Marut

Radca prawny specjalizujący się w prawie lotniczym i turystycznym

Julian Rotter

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Anna Konert


Dyrektor Lazarski Aviation Academy, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji

Anna Konert

dr hab.
Tomasz Balcerzak


Pilot wojskowy, były Prezes Eurolot Airlines, ekspert branży lotniczej

Tomasz Balcerzak

dr inż.
Piotr Kasprzyk


Radca prawny, specjalista ds. prawa lotniczego, pilot szybowcowy i PPL, Dyrektor Komponentu Lotniskowego w Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Piotr Kasprzyk

dr
Agnieszka Kunert-Diallo


Chief Compliance Officer w PLL “Lot”, Dyrektor Compliance Department w Polskiej Grupie Lotniczej

Agnieszka Kunert-Diallo

dr
Ewa Jasiuk


Adwokat, ekspert ds. prawa lotniczego europejskiego i międzynarodowego

Ewa Jasiuk

dr
Jakub Kociubiński


Ekspert ds. regulacji sektora transportu lotniczego w Unii Europejskiej

Jakub Kociubiński

dr hab.
Edmund Klich


Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych, od 2006 do 2012 szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

Edmund Klich

dr
Karolina Bonarska-Lenarczyk


Radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

Karolina Bonarska-Lenarczyk

Michał Chmielewski


Doradca Zarządu Smartt Re Sp. Z o.o., ekspert ds. przygotowania, negocjacji, plasowania ryzyk lotniczych

Michał Chmielewski

Małgorzata Iwanowska


Naczelnik Wydziału I Systemu Prawa Lotniczego w Departamencie Prawno-Legislacyjnym ULC

Małgorzata Iwanowska

Agata Kaczyńska


Prawnik, ekspert ds. lotnictwa cywilnego

Agata Kaczyńska

Krystyna Marut


Radca prawny specjalizujący się w prawie lotniczym i turystycznym

Krystyna Marut

Julian Rotter


Dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego

Julian Rotter

Opłaty

Tuition fees for the academic year 2022/2023

 Czesne2 raty4 raty
Prawo lotnicze7 600 zł7 800 zł8 000 zł
  • Powyższe ceny obowiązują do 30.11.2023 r.
  • Wpisowe wynosi 400 zł (wliczone w czesne)
  • 10% zniżki przy rejestracji do 30 czerwca 2023 r. i spełnieniu wymogów rekrutacyjnych*
  • 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego*

*zniżki nie łączą się z innymi zniżkami

Terminy płatności

Płatność jednorazowa

  • Opłatę czesnego (pomniejszoną o kwotę wpisowego) uiszcza się jednorazowo w całości 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.

Płatność ratalna

Terminy płatności czesnego w dwóch ratach

  • I rata – 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
  • II rata – do 1 lutego 2024 r.

Terminy płatności czesnego w czterech ratach

  • I rata – 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
  • II rata do 15 grudnia 2023 r.
  • III rata do 1 lutego 2024 r.
  • IV rata do 1 kwietnia 2024 r.

Wpłaty dokonujesz na indywidualny numer subkonta bankowego, który otrzymasz w zwrotnym mailu po rejestracji.
Tytułem: ckp_imię i nazwisko kandydata_23/24

Kontakt

Na pytania związane z procesem rekrutacji, wymaganymi dokumentami, programem studiów odpowie:

Centrum Kształcenia Podyplomowego

If you have questions related to
admission process, please contact:

Lazarski University

sector E, 1st floor, Room 39

available Mon to Fri from 9 AM to 5 PM

Sprawdź podobne kierunki studiów