Zarządzanie Bezpieczeństwem w Lotnictwie (SMS)

🎓 Typ studiów: Podyplomowe
🏫 Forma studiów: Niestacjonarne
⏳ Czas trwania: 1 rok
🇵🇱 Język: Polski

O kierunku

Kierunek powstał z myślą o osobach zainteresowanych problematyką zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym, w szczególności dla praktyków branży lotniczej. Program studiów pozwala na zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim na zdobycie praktycznych umiejętności. Jest na bieżąco aktualizowany przez doświadczoną kadrę, cenionych ekspertów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem oraz funkcjonowania systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS). 

Wiedzę i umiejętności będziesz zdobywać w niewielkiej grupie, dzięki czemu masz większe szanse na aktywny udział w prowadzonych zajęciach. Temu celowi służy także wprowadzenie limitu miejsc (35) oraz warsztaty realizowane w kameralnych grupach, w czasie których będzie można skonsultować konkretne problemy i prowadzić studium przypadków. 

Egzaminy końcowe odbędziesz również w formie praktycznej, dzięki czemu  wykażesz się zdobytą podczas studiów wiedzą i umiejętnościami. 

Atuty kierunku

Partnerzy kierunku

Program

Moduł I Wprowadzenie do SMS

  • Bezpieczeństwo i zarządzanie bezpieczeństwem
    • Definicje, pojęcie systemu.
  • Ewolucja zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie (historia SMS)
    • czynnik techniczny, ludzki, kulturowy, organizacyjny
    • przykłady (Challenger – NASA, Piper Alpha i inne)
    • literatura (J. Reason, S. Dekker, K. Hollinger)

Moduł II Otoczenie prawne i programy bezpieczeństwa

Otoczenie prawne

  • Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa lotniczego
    • certyfikacja działalności lotniczej, nadzór nad organizacjami lotniczymi
    • SMS jako element certyfikacji działalności lotniczej
  • Podstawy prawne SMS – część międzynarodowa (ICAO)
    • Załącznik 19
    • SMM ICAO Doc 9859
  • Podstawy prawne SMS – część europejska (EASA)
    • System EASA – wprowadzenie, struktura przepisów
    • SMS w ujęciu EASA
    • PART ORA, ARA, ADR, AR – podobieństwa i różnice
  • Podstawy prawne SMS – część krajowa

Programy bezpieczeństwa

  • Światowy Plan Bezpieczeństwa Lotniczego – GASP ICAO
  • Europejski Program Bezpieczeństwa Lotniczego
    • Europejski Plan Bezpieczeństwa Lotniczego - EPAS
  • Krajowy Program Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym
    • Krajowy Plan Bezpieczeństwa

Moduł III Elementy SMS w organizacji lotniczej

  • Cel funkcjonowanie SMS w organizacji lotniczej
  • Polityka i cele bezpieczeństwa, odpowiedzialność za bezpieczeństwo
  • Personel, struktura i dokumentacja SMS
  • Zarządzanie bezpieczeństwem - wprowadzenie
  • Zapewnianie bezpieczeństwa - wprowadzenie
  • Promocja bezpieczeństwa

Moduł IV Zarządzanie i zapewnianie bezpieczeństwa

  • Zarządzanie ryzykiem – podstawowe pojęcia;
  • Identyfikacja zagrożeń + ćwiczenia;
  • Ocena i łagodzenie ryzyka + ćwiczenia;
  • Zarządzanie zmianą + ćwiczenia;
  • Wskaźniki bezpieczeństwa + ćwiczenia;
  • Audyty i przeglądy bezpieczeństwa + ćwiczenia;
  • Narzędzia wspomagające zarządzanie i zapewnianie ryzyka:
    • BowTie
    • CBZ + nomenklatura ADREP
    • Gap Analysis ICAO / SMS Evaluation Tool EASA (dawniej SMICG)
  • Operacyjne przygotowanie personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo.

Moduł V Raportowanie i badanie zdarzeń lotniczych

  • Regulacje prawne ICAO oraz UE:
    • Załącznik 13
    • Rozporządzenia UE nr 996/2010 i 376/2014
    • Raportowanie zdarzeń wg PART
  • Zgłaszanie wypadków i poważnych incydentów, relacje z PKBWL;
  • Systemy raportowania zdarzeń lotniczych w organizacji:
    • Obowiązkowe
    • Anonimowe
    • Poufne
    • Dobrowolne
  • Badanie zdarzeń lotniczych w organizacji;
  • Problematyka just culture;
  • Metodologia badania zdarzeń (SOAM).

Moduł VI Otoczenie SMS

  • Monitorowanie zgodności (CMM);
  • Plan działania w sytuacjach kryzysowych (ERP).

Egzamin dyplomowy

Organizacja zajęć:

  • Studia trwają dwa semestry;
  • Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się co 2 tygodnie, w soboty i niedziele, w godzinach 9-17;
  • 16 godzin zajęć odbywa się w formie zdalnej.

Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów.

Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów.

Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

W zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju, wielkości zrekrutowanej grupy, liczba godzin zdalnych może ulec zwiększeniu.

Studia adresowane są do:

  • kadry zarządzającej, pracowników i osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach lotniczych;
  • zarządzających lotniskami, ośrodków szkolenia lotniczego, przewoźników lotniczych, agentów handlingowych, organizacji obsługowych i instytucjonalnych;
  • wszystkich osób zainteresowanych problematyką zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie.

Po ukończeniu studiów możesz rozpocząć pracę w:

  • w Ministerstwie Infrastruktury, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, itp.;
  • w organizacjach międzynarodowych zajmujących się lotnictwem cywilnym;
  • w instytucjach zajmujących się zarządzaniem ruchem lotniczym, przestrzenią powietrzną oraz organizacją ruchu lotniczego;
  • w portach lotniczych;
  • w firmach związanych z eksploatacją lotnisk;
  • w instytucjach zapewniających służby żeglugi powietrznej;
  • w firmach zajmujących się obsługą naziemną;
  • w liniach lotniczych;
  • w konsorcjach zajmujących się produkcją samolotów np. Airbus.

Opinie

A word from our partners

Mikołaj Wild

For the CPK, which is currently the largest infrastructure investment in Poland, the support of the scientific and research sector is absolutely crucial. Cooperation brings benefits for both parties: Lazarski Aviation Academy gains a relationship with a prospective employer, and the CPK gains access to an important research center and its professional staff.

Mikołaj Wild

president of Centralny Port Komunikacyjny (CPK)
Mikołaj Wild

For the CPK, which is currently the largest infrastructure investment in Poland, the support of the scientific and research sector is absolutely crucial. Cooperation brings benefits for both parties: Lazarski Aviation Academy gains a relationship with a prospective employer, and the CPK gains access to an important research center and its professional staff.

Mikołaj Wild

president of Centralny Port Komunikacyjny (CPK)

A word from a faculty member

The Airline Management specialization was created thanks to the cooperation of the Lazarski Aviation Academy with partners such as IATA, LOT Polish Airlines and PGL. During a two-year program, students take classes at Lazarski University in Warsaw, online and practical workshops with IATA experts in Geneva. They can also use our flight simulator free of charge and at any time and integrate during the many events that we organize for them, as well as have the opportunity to fly with an instructor on certified simulators. After graduation, the graduates of the Airline Management program will receive the Lazarski University diploma and the IATA certificate – the most recognizable document in the world that confirms their competence to work in the air transport market.

PhD Anna Konert
Director of Lazarski Aviation Academy,
Dean of the Faculty of Law and Administration

We see enormous interest in the aviation industry, which is a strategically important sector for the European Union. Before the pandemic, it contributed EUR 300 billion (or around 2.1% of GDP) to the European economy, providing over 5 million jobs. As statistics show, the industry is constantly growing in strength. Therefore, we’ve decided to launch a new field of study by establishing cooperation with one of the most important entities in the industry.

PhD Tomasz Balcerzak
Military pilot, former CEO of Eurolot Airlines,
expert in the aviation industry

Opinie studentów

Wkraczając na pokład samolotu, zawsze czułem przyjemny dreszcz nowej przygody. Dlatego jako młody prawnik bez wahania wybrałem te studia podyplomowe. Zajęcia w niewielkich grupach pozwoliły mi na nawiązanie bezpośrednich kontaktów z wykładowcami – ekspertami branży lotniczej. Odbyłem także prestiżowy staż w siedzibie głównej ICAO w Montrealu. Myślę, że gdybym kilka lat temu nie posłuchał swojej intuicji i nie rozwijał pasji do lotnictwa, nie znalazłbym się w tym punkcie kariery, w którym znajduję się obecnie.

Mariusz Pyżyński
Absolwent studiów podyplomowych Zarządzanie Bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)

Students and alumni feedback

Mariusz Pyżyński

When boarding an airplane, I always felt the pleasant thrill of a new adventure. Therefore, as a young lawyer, I chose these post-graduate studies without hesitation. Classes in small groups allowed me to establish direct contacts with lecturers - experts in the aviation industry. I also won a prestigious internship at the ICAO headquarters in Montreal. I think that if a few years ago I had not listened to my intuition and had not developed a passion for aviation, I would not have been at the point in my career where I am now.

Mariusz Pyżyński

Alumni of Safety Management System (SMS) Program
Mariusz Pyżyński

When boarding an airplane, I always felt the pleasant thrill of a new adventure. Therefore, as a young lawyer, I chose these post-graduate studies without hesitation. Classes in small groups allowed me to establish direct contacts with lecturers - experts in the aviation industry. I also won a prestigious internship at the ICAO headquarters in Montreal. I think that if a few years ago I had not listened to my intuition and had not developed a passion for aviation, I would not have been at the point in my career where I am now.

Mariusz Pyżyński

Alumni of Safety Management System (SMS) Program

Kadra

dr hab.
Anna Konert

Dyrektor Lazarski Aviation Academy, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji

dr hab.
Piotr Kasprzyk

Radca prawny, pilot szybowcowy i PPL, specjalista ds. prawa lotniczego, Dyrektor Komponentu Lotniskowego w Centralnym Porcie Komunikacyjnym

dr
Piotr Czech

Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie, ekspert i konsultant w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i przepisów dot. eksploatacji, certyfikacji lotnisk i żeglugi powietrznej

Michał Witkowski

Dyrektor Biura Operacyjnego Lotniska Chopina, zastępca Dyrektora Lotniska Chopina

dr
Edmund Klich

Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych, od 2006 do 2012 szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

dr
Piotr Galej

Specjalizuje się w zarządzaniu bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym i ocenie ryzyka.

dr inż.
Mariusz Krzyżanowski

Ekspert ds. transportu lotniczego, ekspert ds. bezpieczeństwa lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Piotr Łaciński

Radca Prezesa ULC w Biurze Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym

Jacek Mainka

Pilot, instruktor, pasjonat i kolekcjoner samolotów historycznych

dr hab.
Adam Tarnowski

Ekspert w obszarze psychologii lotniczej, członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Rady Naukowej Centralnego Instytutu Ochrony Pracy

Anna Konert


Dyrektor Lazarski Aviation Academy, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji

Anna Konert

dr hab.
Piotr Kasprzyk


Radca prawny, pilot szybowcowy i PPL, specjalista ds. prawa lotniczego, Dyrektor Komponentu Lotniskowego w Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Piotr Kasprzyk

dr
Piotr Czech


Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie, ekspert i konsultant w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i przepisów dot. eksploatacji, certyfikacji lotnisk i żeglugi powietrznej

Piotr Czech

dr
Piotr Galej


Ekspert ds. bezpieczeństwa lotniczego, kierownik monitorowania zgodności i jakości audytor, inspektor ULC

Piotr Galej

dr
Edmund Klich


Pułkownik rez. pilot Wojska Polskiego, doktor nauk wojskowych, od 2006 do 2012 szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

Edmund Klich

dr
Mariusz Krzyżanowski


Ekspert ds. transportu lotniczego, ekspert ds. bezpieczeństwa lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Mariusz Krzyżanowski

dr inż.
Piotr Łaciński


Radca Prezesa ULC w Biurze Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym

Piotr Łaciński

Jacek Mainka


Pilot, instruktor, pasjonat i kolekcjoner samolotów historycznych

Jacek Mainka

Adam Tarnowski


Ekspert w obszarze psychologii lotniczej, członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Rady Naukowej Centralnego Instytutu Ochrony Pracy

Adam Tarnowski

dr hab.
Michał Witkowski


Dyrektor Biura Operacyjnego Lotniska Chopina, zastępca Dyrektora Lotniska Chopina

Michał Witkowski

Opłaty

Tuition fees for the academic year 2022/2023

 Czesne2 raty4 raty
Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS)7 600 zł7 800 zł8 000 zł
  • Powyższe ceny obowiązują do 30.11.2023 r.
  • Wpisowe wynosi 400 zł (wliczone w czesne)
  • 10% zniżki przy rejestracji do 30 czerwca 2023 r. i spełnieniu wymogów rekrutacyjnych*
  • 20% zniżki dla absolwentów Uczelni Łazarskiego*

*zniżki nie łączą się z innymi zniżkami

Terminy płatności

Płatność jednorazowa

  • Opłatę czesnego (pomniejszoną o kwotę wpisowego) uiszcza się jednorazowo w całości 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.

Płatność ratalna

Terminy płatności czesnego w dwóch ratach

  • I rata – 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
  • II rata – do 1 lutego 2024 r.

Terminy płatności czesnego w czterech ratach

  • I rata – 7 dni przed rozpoczęciem zajęć (pomniejszona o kwotę wpisowego)
  • II rata do 15 grudnia 2023 r.
  • III rata do 1 lutego 2024 r.
  • IV rata do 1 kwietnia 2024 r.

Wpłaty dokonujesz na indywidualny numer subkonta bankowego, który otrzymasz w zwrotnym mailu po rejestracji.
Tytułem: ckp_imię i nazwisko kandydata_23/24

Kontakt

Na pytania związane z procesem rekrutacji, wymaganymi dokumentami, programem studiów odpowie:

Centrum Kształcenia Podyplomowego

If you have questions related to
admission process, please contact:

Lazarski University

sector E, 1st floor, Room 39

available Mon to Fri from 9 AM to 5 PM

Sprawdź podobne kierunki studiów