TSUE stanął po stronie pasażerów. Będzie łatwiej o odszkodowanie lotnicze

TSUE stanął po stronie pasażerów. Będzie łatwiej o odszkodowanie

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) stanął po stronie pasażerów. Uznał, że karta pokładowa to wystarczający dowód w postępowaniu o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. W sprawie jest jeszcze jeden wątek, ważny dla klientów biur podróży i czarterów.

Chodzi o wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-20/24. Dwóch pasażerów z Polski brało udział w imprezie turystycznej, której częścią był lot z Teneryfy do Warszawy. „Umowa o udział w imprezie turystycznej została zawarta między spółką będącą osobą trzecią w imieniu tych pasażerów a wskazanym organizatorem wycieczek” – czytamy w komunikacie TSUE.

Opóźnienie przylotu do Warszawy sięgnęło 22 godz. Pasażerowie wystąpili do linii lotniczej o odszkodowanie na mocy przepisów EU261/2004. Przypomnijmy, że mowa o kwocie od 250 do nawet 600 euro. Ale przewoźnik odmówił im wypłaty odszkodowania. Sprawa trafiła do polskiego sądu, który skierował pytanie do Trybunały Sprawiedliwości UE. Orzeczenie zostało wydane w marcu.

„Jego (przewoźnika) zdaniem wskazani pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, a kopie kart pokładowych nie są w tym względzie wystarczające. Zdaniem tego przewoźnika impreza turystyczna (i będący jej elementem składowym przelot tych pasażerów) została zapłacona na preferencyjnych warunkach przez spółkę będącą osobą trzecią. W konsekwencji – zdaniem linii lotniczej – podróżowali oni bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest publicznie dostępna, co wykluczało ich prawo do odszkodowania” – dodano w opisie sprawy w komunikacie Trybunału.

Dwa kluczowe wnioski z orzeczenia TSUE

TSUE nie podzielił argumentacji przedstawionej przez linię lotniczą. Uznał, że w sytuacji, gdy pasażerowie stawili się na lotnisku i odbyli podróż, karta pokładowa to wystarczający dowód, że mieli na niego potwierdzoną rezerwację. Nie zgodził się też z argumentem, że pasażerowie podróżowali za darmo lub w taryfie preferencyjnej. Zdaniem sądu byłoby tak, gdyby to sam przewoźnik dał im taką możliwość.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że sam fakt, że przewoźnikowi za podróż zapłaciła osoba trzecia (np. biuro podróży), zgodnie z warunkami rynkowymi, nie pozbawia pasażerów prawa do odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.

TSUE przypomniał, że to na przewoźniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że pasażer korzystał z taryfy zniżkowej lub bezpłatnej podróży.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Na mocy obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro przysługuje, gdy samolot przyleci do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny później w stosunku do godziny podanej w rozkładzie. Przewoźnik może uniknąć wypłaty odszkodowania, jeśli wykaże, że opóźnienie było spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, na przykład warunkami pogodowymi lub strajkiem na lotnisku.

Przypomnijmy, że według Eurocontrol w 2024 r. średnie opóźnienie lotu w europejskiej przestrzeni powietrznej wyniosło 17,5 minuty.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

TSUE stanął po stronie pasażerów. Będzie łatwiej o odszkodowanie lotnicze

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) stanął po stronie pasażerów. Uznał, że karta pokładowa to ...

Jak funkcjonuje ruch lotniczy? FIR i bezpieczeństwo w przestworzach

Choć gołym okiem tego nie widać, ruch lotniczy nieustannie rośnie i nic nie wskazuje ...

Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie – ewolucja i standaryzacja systemu SMS

System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) to jeden z kluczowych elementów współczesnego lotnictwa cywilnego. Rozwój i ...