Tankowanie samolotu. Ile to kosztuje?
Tankowanie samolotu to nie są tanie rzeczy. Dla linii lotniczych to jedna trzecia wszystkich kosztów działalności. W przypadku małych samolotów „do pełna” kosztuje tyle, co zatankowanie trzech aut, dla największych – kwoty idą w setki tysięcy złotych.
Paliwo w dystrybutorach na stacjach i to, które tankowane jest do samolotów, nie jest tym samym, mimo że wszystkie powstają w procesie rafinacji ropy naftowej.
Czym różni się paliwo lotnicze od paliwa do samochodu?
Benzyna składa się z węglowodorów zawierających od 7 do 11 atomów węgla z przyłączonymi cząsteczkami wodoru. Paliwo lotnicze zawiera więcej węglowodorów, w zakresie od 12 do 15 atomów węgla. W bardziej potocznej terminologii paliwo lotnicze składa się głównie z nafty – mówił portalowi money.pl Maciej Kowalski, prezes Lotos-Air BP Polska, obecnie Air BP Aramco Poland. Oznacza to, że pod względem składu chemicznego, bliżej mu do oleju napędowego niż benzyny.
W samolotach z silnikami tłokowymi stosuje się benzynę lotniczą (AVGAS), a we flocie z silnikami odrzutowymi – paliwo JET-A1. Paliwo lotnicze musi zachowywać swoje właściwości nawet w temperaturach -50 stopni Celsjusza, które panują na wysokości przelotowej samolotów pasażerskich.
Tankowanie samolotu: ile tak naprawdę kosztuje paliwo lotnicze?
Cennik Portu Lotniczego Wrocław z połowy listopada podaje:
• 3,20 zł za litr paliwa JET-A1, bez akcyzy, opłaty paliwowej i podatku VAT,
• 8,10 zł za litr paliwa AVGAS, bez akcyzy, opłaty paliwowej i podatku VAT.
Po uwzględnieniu opłat i podatków, litr paliwa JET-A1 kosztuje 5,62 zł, a benzyny lotniczej AVGAS – 12,02 zł. Są to jednak stawki cennikowe, bo dla stałych klientów dostawcy paliwa oferują rabaty. Poza tym, linie lotnicze korzystają ze zwolnienia z akcyzy, opłaty paliwowej i podatku VAT.
Hurtowy cennik Orlen Aviation podaje 3,24 zł netto za litr paliwa lotniczego JET-A1 w portach lotniczych w kraju, a na lotnisku sportowym Warszawa-Babice – 4,29 zł netto przy zakupie 1000 l. Ceny paliwa AVGAS 100LL są bardziej zróżnicowane – od 7,05 zł netto za litr w Poznaniu-Ławicy do 11,5 zł netto w Bydgoszczy-Szwedwerowie.
Oznacza to więc, że linie lotnicze i operatorzy na przykład air taxi, zapłacą za paliwo lotnicze mniej niż prywatni właściciele samolotów.
Zatankowanie do pełna największego samolotu pasażerskiego świata, czyli Airbusa A380 (320 tys. l), w prostym przeliczeniu według stawek cennikowych kosztowałoby prawie 1,04 mln zł netto, bez uwzględnienia rabatów dla linii lotniczej. Dla turbośmigłowego Bombardiera Q400 (6,5 tys. l) byłoby to niewiele ponad 21 tys. zł netto. Z kolei zatankowanie paliwa AVGAS do Cessny 152 (142 l) przez osobę prywatną kosztowałoby nieznacznie ponad 1700 zł brutto.
Tankowanie samolotu: paliwo lotnicze w kosztach przewoźników
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA prognozuje, że w 2024 r. paliwo lotnicze będzie odpowiadać za 31 proc. łącznych kosztów linii lotniczych. Rachunek ma sięgnąć 924 mld dol. Dla porównania, w latach 2001-2003 odsetek ten wynosił 12-13 proc. Paliwo lotnicze w porównaniu z 2000 r. jest dziś 2,5-krotnie droższe. Średnia cena w skali świata to niespełna 92 dol. za baryłkę. I choć to wciąż duże kwoty, paliwo lotnicze jest o prawie jedną piątą tańsze niż rok temu (dane z połowy listopada 2024 r.). Przy wysokich cenach ropy i mocnym dolarze, paliwo stanowiło nawet 40 proc. kosztów przewoźników.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy na Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.