20 mln pasażerów na Lotnisku Chopina
Taki wynik, po raz pierwszy w historii, to sukces największego portu lotniczego w Polsce. W piątek 20-milionową pasażerką została Karolina Jakubowska, adwokatka, która przyleciała z Wilna rejsem LOT-u. Jednak osiągnięcie tego progu to również przekleństwo – bo nieuchronnie Lotnisko Chopina zbliża się do kresu swojej przepustowości. Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych, zadeklarował, że zapowiedziana rozbudowa lotniska na warszawskim Okęciu ma się rozpocząć w 2026 r. U schyłku dekady port ma być zdolny przyjąć o 30 mln podróżnych rocznie.
Agencja UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała przed weekendem pierwszy raport poświęcony sytuacji na rynku zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) w UE. Można się z niego dowiedzieć m.in., że średnia cena konwencjonalnego paliwa lotniczego w 2023 r. w Europie wyniosła 816 euro za tonę, gdy dla SAF – 2768 euro za tonę. Dla syntetycznego paliwa lotniczego – 7500 euro za tonę.
EASA prognozuje, że wymagane przepisami cele produkcyjne SAF uda się osiągnąć w 2030 r. Na rynek ma zostać wprowadzone wówczas 3,2 mln ton SAF w scenariuszu realistycznym, zaś w optymistycznym – 5,5 mln ton SAF. „Jednocześnie potrzebne są szybkie działania, aby spełnić wymagania dotyczące minimalnego udziału syntetycznego paliwa lotniczego” – napisano.
Koniec strajku w Boeingu, produkcja MAX-ów nadal stoi
Choć strajk mechaników w Boeingu zakończył się na początku listopada, nadal nie wznowiono produkcji samolotów B737 MAX – napisała „Rzeczpospolita” za agencją Reutera. – Najbardziej zaskoczyło mnie to, że po 4 tygodniach od zakończenia strajku mechaników nadal nie produkują samolotów, bo skupili się na załodze, szkoleniu i upewnieniu się, że zrobili porządek z łańcuchem dostaw – powiedział Mike Whitaker, szef Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).
Po styczniowym incydencie w samolocie tego typu w barwach Alaska Airlines, FAA obcięła zdolności produkcyjne do 38 MAX-ów miesięcznie. Kolejny raz pojawiły się zastrzeżenia dotyczące jakości i podejścia do bezpieczeństwa.
Jak czytamy, „szef FAA ocenił, że Boeingowi zajmie 5 lat reformowanie kultury korporacyjnej dotyczącej bezpieczeństwa, ale zauważył, że koncern już wprowadził system zarządzania nowymi częściami i poprawił szkolenie”. Whitaker przyznał, że agencja pracuje nad uproszczeniem procedury certyfikacji samolotów Boeinga i równocześnie zwiększeniem nadzoru nad koncernem.
Czy wiesz, że...?
pojedyncza nitka włókna węglowego, wykorzystywanego w kompozytach do budowy kadłubów samolotów, ma grubość ⅒ ludzkiego włosa?
Rozpocznij karierę w sektorze lotniczym! Zapisz się na studia na Lazarski Aviation Academy!
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.