Katastrofa samolotu w Kazachstanie
W środę 25 grudnia rozbił się samolot linii Azerbaijan Airlines, lecący z Baku do Groznego. Maszyna spadła na terytorium Kazachstanu. W katastrofie zginęło 38 osób z 66 znajdujących się na pokładzie. Jak napisał Onet, prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew oznajmił w niedzielę, że samolot został uszkodzony wskutek ostrzału z ziemi, z terytorium Rosji, przez co piloci niemal stracili nad nim kontrolę. Wezwał władze Rosji do zapłaty odszkodowań. Z kolei IATA zaapelowała o zewnętrzne i niezależne śledztwo ws. katastrofy. Czarne skrzynki z samolotu zostaną wysłane do Brazylii, gdzie wyprodukowany został Embraer 190, który uległ katastrofie.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zrezygnowała z zagranicznego inwestora dla nowego lotniska w Baranowie. W poniedziałek 23 grudnia podpisano list intencyjny z Polskimi Portami Lotniczymi (PPL), które za kwotę do 9 mld zł obejmą 49 proc. udziałów w spółce CPK-Lotnisko. – Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK. PPL stają się strategicznym partnerem CPK. Tę decyzję podjęliśmy, bo chcemy, aby w największy projekt w Polsce była zaangażowana i finansowała go polska firma – mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Nie powitano 11-milionowego pasażera w Krakowie
W niedzielę Kraków Airport miał powitać 11-milionowego pasażera w tym roku. Do przekroczenia progu 10 mln podróżnych w tym roku doszło niewiele ponad miesiąc wcześniej, 23 listopada. W weekend jednak ruch na lotnisku w stolicy Małopolski sparaliżowała mgła. Podobne warunki panowały również w Katowicach, co uniemożliwiło przekierowanie połączeń z Krakowa do tego leżącego najbliżej portu. Serwis fly4free.pl zauważył z kolei, że przekierowany do Krakowa samolot linii Wizz Air pobił swoisty rekord, przez trzy godziny wykonując 27 okrążeń nad lotniskiem, w oczekiwaniu na poprawę warunków atmosferycznych. Ostatecznie wrócił do Katowic, gdzie wylądował.
Nowy Air Force One nie dla prezydenta Donalda Trumpa?
Wiele wskazuje na to, że Donald Trump w trakcie swojej drugiej kadencji nie przesiądzie się do nowego Air Force One. Ze względu na poważne opóźnienia w dostawach po stronie Boeinga, dostawa samolotów prezydenckich została przesunięta o kilka lat. Serwis pasażer.com napisał o „prestiżowej porażce” amerykańskiego producenta. Kontrakt o wartości 3,9 mld dol. został podpisany podczas pierwszej kadencji Trumpa w Białym Domu. Pierwotnie początek dostaw były planowany na 2024 r. Obecnie mówi się najwcześniej o 2029 r. Nowe samoloty mają zastąpić eksploatowane od lat 80. VC-25A zbudowane na bazie Boeingów 747-200B. Kryptonim „Air Force One” przyjmuje tylko ten samolot, na pokładzie którego akurat znajduje się urzędujący prezydent USA.
LOT potrzebuje więcej samolotów. "Podstawowy hamulec"
Polskie Linie Lotnicze LOT od dłuższego czasu nie ogłosiły nowego połączenia dalekiego zasięgu z Warszawy. – Podstawowym hamulcem w tej chwili dla rozwoju naszej siatki połączeń dalekiego zasięgu, jest po prostu ograniczona liczba samolotów – powiedziała Dorota Dmuchowska, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych, w obszernym wywiadzie dla money.pl. Zapowiedziała, że w I kwartale 2025 r. rozstrzygnie się wybór samolotów dla floty regionalnej, zaś w dalszej kolejności stanie przed wyborem kolejnych samolotów dla dalekich tras. Dziś obsługuje je 15 Boeingami 787 Dreamliner. Strategia LOT-u zakłada rozwój floty o 10-12 samolotów każdego roku.
Czy wiesz, że...
29 grudnia 1928 r. utworzono Linie Lotnicze LOT z połączenia i nacjonalizacji dwóch prywatnych przedsiębiorstw – Aerolot i Aero. Faktyczną działalność nowy przewoźnik rozpoczął 1 stycznia 1929 r. Do dziś jest jedną z najstarszych nieprzerwanie działających linii lotniczych na świecie.
Checesz stać się częścią świata lotniczego?
Rozpocznij studia lotnicze na Lazarski Aviation Academy! Zyskaj jednocześnie umiejętności pilotażu oraz znajomość prawnych regulacji lotniczych.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.