CPK z kluczową decyzją
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dotyczy ona terenu trzech gmin: Baranów, Teresin, Wiskitki i obejmie 2339 działek o łącznej powierzchni 2600 ha. Uzyskanie tej decyzji otwiera spółce drogę do ubiegania się o pozwolenie na budowę nowego lotniska i węzła drogowo-kolejowego, ale również do wywłaszczeń. W spółce trwa Program Dobrowolnych Nabyć.
– Chcieliśmy, aby każda rodzina zamieszkująca teren przyszłej inwestycji otrzymała od spółki CPK atrakcyjną ofertę wykupu własnej nieruchomości w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. To przyniosło efekty. Prawie 90 proc. mieszkańców tego terenu przystąpiło do programu – powiedział dr Filip Czernicki, prezes CPK, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Do czasu rozbudowy Lotniska Chopina Polskie Linie Lotnicze LOT chcą oferować więcej połączeń z portów regionalnych. – Już teraz mamy w naszej siatce dużo połączeń, gdzie spora część naszej floty nocuje na lotniskach w Polsce i Europie. Na pewno będziemy chcieli utrzymać, a nawet wzmocnić ten trend i połączyć to jednocześnie – tam, gdzie będzie to możliwe – z obsługą techniczną naszych samolotów, by nieco odciążyć nasze głównego dostawcę obsługi w Warszawie, który też ma ograniczone możliwości – powiedziała serwisowi Fly4free.pl Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych. Dodała, że ma to uzupełnić ofertę połączeń przesiadkowych przez hub w Warszawie.
Linie lotnicze potrzebują globalnego rynku SAF
Już od tego roku linie lotnicze muszą tankować paliwo z domieszką 2 proc. SAF, czyli zrównoważonego paliwa lotniczego. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA opowiada się za globalnym rynkiem dla SAF, z ujednoliconą polityką i standardami. Podkreśla, że problemem jest jego dostępność i wysoka cena.
– Piłka jest po stronie koncernów paliwowych. Mogą zdecydować, że nie będą produkować SAF, inwestować w to, bo bardziej opłaca im się zapłacić karę. I ta kara zostanie przerzucona na linie lotnicze w postaci wyższej ceny konwencjonalnego paliwa lotniczego. Linia lotnicza zapłaci więcej za paliwo z ropy naftowej, a redukcja emisji CO2 nie nastąpi. To przewrotny rezultat, którego nie chcemy, ale takie dziwne rzeczy się dzieją – powiedziała money.pl Marie Owens Thomsen, główna ekonomistka i wiceprezeska IATA.
Awaria na Lotnisku Chopina. Rozwiązanie "proste, a jakże skuteczne"
W nocy z czwartku na piątek doszło do awarii zasilania na największym lotnisku w Polsce. Prowadzono wówczas testy systemów lotniskowych. Opóźnione były poranne wyloty, kontrola dokumentów i bagażu odbywała się w trybie manualnym. Nie działały monitory w terminalu, internet obiegły zdjęcia tablic z arkuszami papieru i wypisanymi numerami rejsów.
Lotnisko Chopina podkreśliło, że awaria nie była skutkiem ingerencji z zewnątrz, a takie testy wynikają z przepisów prawa i są prowadzone w porze nocnej w czasie najmniejszego natężenia ruchu.
Dziennikarz serwisu Spider’s Web miał okazję na własnej skórze przekonać się, jak funkcjonował port w trybie awaryjnym. ” Żadnych kłębiących się kolejek, awanturujących się podróżnych. Wszyscy sprawnie przechodzili przez kontrolę, czy transfer. (…) Największe wrażenie zrobił na mnie sposób, w jaki poradzono sobie z awarią elektronicznych tablic informacyjnych. Zamiast nich, na stojakach ustawiono… zwykłe, białe tablice, a informacje o przylotach i odlotach wypisywano ręcznie, czarnym markerem. Proste, a jakże skuteczne” – napisał.
Czy wiesz, że...
Turecka linia Corendon Airlines uznawana jest za pierwszą, która dodała do pokładowego menu kebaba? Serwis pasażer.com napisał, że produkt wprowadzono od stycznia na trasach między Niemcami i Turcją, ale może pojawić się na innych rejsach. Cena to 8 euro.
Checesz stać się częścią świata lotniczego?
Rozpocznij studia lotnicze na Lazarski Aviation Academy! Zyskaj jednocześnie umiejętności pilotażu oraz znajomość prawnych regulacji lotniczych.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.