– Patrząc obszarowo, mamy wykupione ponad 50 proc. gruntów pod przyszłe lotnisko. Dla właścicieli tych 45 proc. gruntów pod lotnisko przygotowaliśmy nowelizację ustawy o CPK – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury. Rząd pracuje nad nowelizacją specustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Ma odpowiedzieć na postulaty tych, którzy nie przystąpili do Programu Dobrowolnych Nabyć. – Realizujemy ich postulaty. Osoby te najbardziej obawiały się tego, że w procesie wywłaszczeń będą latami czekały na odszkodowanie, a my chcemy zaproponować jednak, że zanim wydadzą swoją nieruchomość, to dostaną 85 proc. zaliczki odszkodowania ustalonego przez wojewodę – dodał wiceminister.
Od 2 maja linie lotnicze Eurowings znów latają z Lotniska Chopina w Warszawie do Düsseldorfu. Niemiecki przewoźnik wrócił po siedmiu latach przerwy. Na trasie do swojego hubu konkuruje z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. „Powrót spółki-zależnej Lufthansy na warszawskie Okęcie jest częścią planu rozwoju letniego programu lotów. Niemiecki niskokosztowiec planuje wykonywać rozkładowe loty do 144 miast w 36 państwach, oferując łącznie 414 tras” – czytamy w serwisie rynek-lotniczy.pl
– Koszty dostosowania się do wymogów transformacji są olbrzymie – powiedziała money.pl Yvonne Moynihan, Corporate&ESG Officer w tanich liniach Wizz Air. Chodzi przede wszystkim o wymianę floty na nowoczesne, bardziej oszczędne samoloty, inwestowanie w zrównoważone paliwo lotnicze. Wymagania środowiskowe i oczekiwania wobec przewoźników rosną. Węgierski przewoźnik na razie nie planuje przerzucać tych kosztów na pasażerów.
– My na razie tego nie rozważamy, ale organy regulacyjne muszą być tego świadome, tak działa ekonomia. Jeśli coś opodatkujesz albo podniesiesz koszty, to ograniczasz tę działalność, to zachęty ją stymulują. Dlatego rządy i regulatorzy muszą skupić się na zachętach, a nie na podnoszeniu kosztów – dodała Moynihan.
Od września 2025 r. Lufthansa przestanie sprzedawać artykuły wolnocłowe na pokładach swoich samolotów wykonujących rejsy dalekiego zasięgu – poinformował serwis pasażer.com. Powód? Rosnące koszty takiej działalności i spadek popytu. „Wydaje się jednak, że decyzja zapadła w związku z prowadzonym przez Lufthansę programem oszczędnościowym, który ma doprowadzić do powrotu tej linii do rentowności” – ocenia serwis. Już wcześniej przewoźnik zrezygnował ze sprzedaży pokładowej kosmetyków czy elektroniki na trasach krótkiego i średniego zasięgu.
Samoloty latają przeciętnie na wysokości od 10 do 12 km? Nie dociera tam większość zjawisk pogodowych, a dużo rzadsze powietrze pozwala spalać mniej paliwa, przynosząc oszczędności.
Checesz stać się częścią świata lotniczego?
Rozpocznij studia lotnicze na Lazarski Aviation Academy! Zyskaj jednocześnie umiejętności pilotażu oraz znajomość prawnych regulacji lotniczych.
Miejsce, gdzie startują marzenia.
Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.