Czy Polacy zrzucą się na CPK? Inwestor szuka pieniędzy
Polskie Porty Lotnicze mają zapłacić do 9 mld zł za 49 proc. udziałów w spółce CPK-Lotnisko. Państwowy podmiot zastąpi zagranicznego inwestora, którym miało zostać konsorcjum Vinci Airports i AFM. Z tej kwoty 4,6 mld zł mają stanowić środki własne PPL-u, które wypracuje do 2032 r.
– 4,4 mld zł to będzie dług. Jest parę opcji. Z takich ciekawych, bierzemy pod uwagę również emisję publiczną, czyli na przykład IPO, spróbowanie wyjścia na rynek i wciągnięcie społeczeństwa – w dobrym tego słowa znaczeniu – do projektu. Później rozstrzygniemy z bankami, jak to by wyglądało – powiedział Marcin Danił, członek zarządu PPL, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
O pomysłach, jak „przemycić” dodatkowy bagaż podręczny na pokład Ryanaira i Wizz Aira, krążą już legendy. Ubrania upychane w poszewkach na poduszki turystyczne, pod ubraniami albo reklamówkach ze sklepu Duty Free.”Skoro widzicie je wy, to widzą je też linie lotnicze i radzą sobie z nimi, regularnie aktualizując regulaminy” – ostrzega serwis fly4free.pl.
I zwraca uwagę, że w regulaminie Ryanaira mowa jest o jednej bezpłatnej sztuce bagażu o wymiarach 40x20x25 cm, która musi się zmieścić pod fotelem. Nie ma już za to ani słowa o dodatkowym bezpłatnym kocu, poduszce, materiałach do czytania. Według irlandzkiej linii, cały bagaż podręczny pasażera musi się zmieścić w tej torbie, o ile nie wykupił dodatkowej walizki kabinowej na kółkach.
Serwis zwraca uwagę, że bardziej liberalne zasady obowiązują w Wizz Air. Jako dodatkowy, bezpłatny „mały przedmiot osobisty” przewoźnik wymienia płaszcz lub koc, telefon komórkowy, materiały do czytania w trakcie lotu i przedmioty zakupione w sklepach wolnocłowych. Jednak i tu nie ma – jak czytamy – wymienionej poduszki.
Boeing 787-8 Dreamliner o rejestracji SP-LRF, znany jako „Franek”, aż 10 miesięcy czekał uziemiony na wymianę silników Rolls-Royce Trent 1000. 25 kwietnia wykonał nad Polską lot techniczny. Ostatni rejs z pasażerami „Franek” wykonał 14 i 15 czerwca 2024 r. na trasie z Chicago do Warszawy.
Jeszcze trzy inne Dreamlinery LOT-u są wyłączone z eksploatacji z powodu oczekiwania na wymianę silników lub prac serwisowych: SP-LRD i SP-LSC.
LOT nie chce samolotów Boeinga, których nie odbiorą Chińczycy
LOT, aby rozwijać siatkę połączeń dalekiego zasięgu, potrzebuje więcej samolotów szerokokadłubowych. Obecnie ma ich 15, z czego trzy uziemione. Przewoźnik pozyska w formule wet-lease dwa B787-8 Dreamliner po Thai Airways. W związku z amerykańsko-chińską wojną celną przewoźnicy z Państwa Środka wstrzymali odbiory samolotów wyprodukowanych przez Boeinga. Czy to kolejna okazja dla LOT-u? Podczas EKG w Katowicach takie rozwiązanie jako „nieeleganckie” wykluczył prezes spółki.
– Proszę sobie w praktyce wyobrazić; mamy iść do Boeinga w tej chwili i powiedzieć: „No, te samoloty, które są dostarczane w ich malowaniu, w ich konfiguracji, z ich fotelami i z wyposażeniem, to bardzo prosimy teraz do LOT”. To nie takie proste (…) Na ten moment nad ścieżką chińską nie będziemy pracować – stwierdził Michał Fijoł.
Trwający 10 minut multimedialny pokaz historii Polski z udziałem 1000 dronów na błoniach Stadionu Narodowego był zwieńczeniem obchodów 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego.
Miejsce, gdzie startują marzenia.
Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.