Prezydencki projekt ws. CPK. "Polityczna obstrukcja" czy "podanie ręki"? Eksperci komentują
Prezydent Karol Nawrocki skierowałdo Sejmuprojektustawyws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. To pierwszainicjatywaustawodawczagłowypaństwa po objęciuurzędu. Ma przywrócićkluczoweelementykoncepcjitejinwestycji z czasówpoprzedniegorządu. Ekspercirynkulotniczegooceniają, żepróbaprzywróceniakoncepcjitzw. kolejowychszprychnaobecnymetapie to „politycznaobstrukcja„, ale zapisanie w niejprzyjętegoterminuotwarcialotniska w Baranowie w 2032 r., to „podanieręki” obecnemurządowi.
LOT w strategicznym rozkroku. Nowa baza poza Warszawą?
Narodowyprzewoźnikmusirealizowaćdwie, wzajemniewykluczającesię, ścieżkirozwoju – rozwijaćpołączeniasiecioweorazinwestowaćw siatkępołączeńbezpośrednich z portówregionalnych, z pominięciemhubu. „PLL LOT myśli o nowychbazach. I choćdecyzjeniezapadły, to jużwiadomo, żenajwiększeszanse ma lotnisko w Krakowie” – piszeserwis wnp.pl.
Dwa polskie lotniska wśród liderów wzrostu w Europie
W I półroczu 2025 r. w Europie po razpierwszyodprawionowięcejpasażerówniżw 2019 r., czyliostatnimprzedpandemiąCOVID-19. Kraków Airport orazLotniskoChopina w Warszawie odnotowałynajszybszywzrostwśródlotnisk w UniiEuropejskiej – pisze „Rzeczpospolita”, powołującsięnadane ACI Europe. Największeeuropejskiehubyodnotowałysłabewzrostyruchu, w o wielelepszejsytuacjiznalazłysięlotniskaodprawiające 10-25 mlnpasażerów. To dziękitemu w zestawieniuprymwiodły Kraków (18,7 proc.), Budapeszt (15 proc.) iLotniskoChopina (13,2 proc.).
CPK będzie rentowny już w pierwszym roku. Pod jednym warunkiem
RozbudowaLotniskaChopina do poziomu 28-29 mlnpasażerówrocznie to klucz do sukcesunowegolotniska w Baranowie. – TylkowtedybiznesplanCentralnego Portu Komunikacyjnegozachowaswojąekonomicznązasadność, a nowy port będzierentownyjużw pierwszymrokudziałalności.GdybynatomiastzatrzymaćrozwójOkęciaiograniczyćjegoprzepustowośćdo 24 mlnpasażerów, w momencieotwarcia CPK koniecznebyłobynatychmiastoweprzejęcieprzeznowy port obsługiwięcej o około 10 mlnosóbrocznie. Taki skokowywzrostnie jest realny— natakiecudanie ma co liczyć – powiedziałdr Filip Czernicki, prezesspółki CPK, w wywiadziedla „Forbesa„.
Ile zarabiają stewardessy w Emirates? Podali kwoty
Przyokazjiprowadzonej w Polscei w całejEuropierekrutacjipersonelupokładowego Emirates, podanoszczegółydotyczącewynagrodzeństewardess tejlinii. Podstawawynagrodzenia to 4835 AED, a za każdągodzinęlotuprzysługujedodatkowo 66,3 AED. Przeciętnemiesięcznezarobkiczłonkapersonelupokładowegoobsługującegoklasęekonomicznąto 10 802 AED. Przelicznikdirhama do polskiegozłotegooscyluje w granicach 1:1. Wynagrodzenie w ZjednoczonychEmiratachArabskich jest wolne od podatku.
Zrównoważonepaliwolotnicze (SAF) możebyćprodukowanenietylko ze zużytegoolejukuchennego, ale równieżz biomasy (odpadówrolniczychalboalgmorskich), a nawetdwutlenkuwęglawychwytywanego z powietrza? SAF możeobniżyćemisjęCO2 nawet o 80 proc. w całymcyklużycia w porównaniu do tradycyjnegopaliwalotniczego.
Miejsce, gdzie startują marzenia.
Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.