"Mały CPK" na północy Polski? Lotnisko w Gdańsku ma inny plan
– Mamy na to miejsce i przygotowaną infrastrukturę. Ale nie, absolutnie nie mamy aspiracji, aby być hubem – podkreślał Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, w rozmowie z money.pl. Przypomniał, że strefa przesiadkowa w terminalu została zaprojektowana z myślą o OLT Express, które to linie w tamtym czasie obiecywały zbudować w Gdańsku swoją bazę.
Dziś gdańskie lotnisko prężnie rozwija się jako port regionalny. Pod względem liczby pasażerów jest trzecim największym lotniskiem w Polsce. Inwestuje w dywersyfikację przychodów, budując AirportCity. Powstanie tam hotel i siedem budynków biurowych. Rozbudowuje też bazę serwisową dla samolotów.
Czy warto przejmować Smartwings?

Ponad rok temu pojawiły się doniesienia, że LOT jest zainteresowany kupnem czeskich linii Smartwings. W grze jest też Eurowings z Grupy Lufthansy. Serwis pasażer.com przeanalizował, czy warto starać się o zakup Smartwings.
Jak czytamy, „z punktu widzenia finansowego wypada słabo”, ale „nie ma wątpliwości, że zakup Smartwings pozwoli LOT-owi na szybkie zwiększenie liczby samolotów i oferowanych foteli”. Mowa konkretnie o 120 samolotach. Z perspektywy strategii, zwraca uwagę, że czeskie linie to przewoźnik czarterowy, a nie sieciowy. Smartwings rocznie przewozi 20 mln pasażerów.
Autor podkreśla też, że „marka i reputacja Smartwings nie są elementami najbardziej pożądanymi przy planowanej fuzji”, bo to logo LOT-u jest bardziej rozpoznawalne.
Wskazuje na jeszcze jeden dylemat. Brak miejsca na Lotnisku Chopina sprawi, że przejęte samoloty nie mogłyby zostać po prostu przebazowane. „LOT i PGL staną przed konieczności tworzenia wielu małych baz albo zbudowania drugiego centrum przesiadkowego w Pradze. Oba rozwiązania są kosztowne” – czytamy.
Zbudują elektrownię atomową, mają apetyt na CPK

Amerykańskie konsorcjum Westinghouse-Bechtel, które zbuduje elektrownię atomową na Pomorzu, chce wziąć udział w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Możemy podjąć się bezpośredniej realizacji kontraktu i samodzielnej budowy, tak jak zbudowaliśmy lotnisko w Maskacie w Omanie. Opcje są różne, choć w tym przypadku chodzi raczej o zarządzanie projektem. Możemy pomóc w ustaleniu, jaki jest najlepszy sposób – powiedział Polskiej Agencji Prasowej Craig Albert, prezes i dyrektor operacyjny grupy Bechtel. Dodał, że nie są jeszcze prowadzone oficjalne rozmowy na ten temat.
Centralny Port Komunikacyjny zrezygnował z zagranicznego inwestora, którym miało być konsorcjum Vinci Airports i IFM, a na strategicznego partnera wybrał Polskie Porty Lotnicze (PPL), które obejmą 49 proc. udziałów w spółce CPK-Lotnisko, zarządzającej nowym portem.
Nie tylko Ryanair. Linie lotnicze z najbardziej restrykcyjną polityką bagażową

Choć w podstawowej taryfie Ryanair pozwala zabrać na pokład tylko mały plecak, mieszczący się pod fotelem, nie obejmuje go limit wagi. Daje to spore pole do kreatywności. Są jednak linie z bardziej restrykcyjną polityką bagażową. Jak pisze serwis fly4free.pl, to choćby turecki Pegasus. „W ramach najtańszej taryfy Light turecki przewoźnik pozwala na zabranie ze sobą na pokład jednej torby podróżnej o wymiarach 40x30x15 cm i… maksymalnej wadze do 3 kilogramów” – czytamy. Inne przykłady? TUIfly, która w 2023 r. eksperymentowała z najtańszą taryfą pozwalającą na bagaż 40x30x20 cm i wadze do 2 kg. Albo Malta Airlines, gdzie „w najtańszej taryfie dopuszczalny limit małej torby wynosi 40x34x18 centymetrów, zniknął za to limit wagi”.
Czy wiesz, że...?
9 maja minęło 38 lat od katastrofy samolotu Ił-62M „Tadeusz Kościuszko” w Lesie Kabackim? Zginęły 183 osoby, w tym 11 członków załogi.
Checesz stać się częścią świata lotniczego?
Rozpocznij studia lotnicze na Lazarski Aviation Academy! Zyskaj jednocześnie umiejętności pilotażu oraz znajomość prawnych regulacji lotniczych.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.