Pomoc osobom niepełnosprawnym: coraz większe wyzwanie na lotniskach

Pomoc osobom niepełnosprawnym: coraz większe wyzwanie na lotniskach

Wielu pasażerów zapewne widziało pracowników na lotniskach, noszących odblaskowe kamizelki z akronimem „PRM”. Odpowiadają oni za pomoc osobom niepełnosprawnym w drodze na pokład samolotu. Jednak grono osób wymagających asysty lub innej formy pomocy, powiększa się.

PRM to akronim od angielskich słów passengers with reduced mobility (pol. pasażerowie o ograniczonej mobilności). Osoby takie po wcześniejszym zgłoszeniu (nie później niż 48 godz. przed odlotem) mogą liczyć na przykład na wózek i pomoc pracownika lotniska w przemieszczaniu się po terminalu. Albo jeśli niemożliwe jest samodzielne wejście po schodach do samolotu, można wjechać tam za pomocą specjalnego podnośnika. Asysta dotyczy także osób słabowidzących, niewidomych, niedosłyszących, niesłyszących.

– Zakres usług wynikających z rozporządzenia najczęściej kojarzy się z ograniczeniami ruchowymi. Ale mamy liczne grono osób o innych specjalnych potrzebach, które nie wiedzą, że też mogą, aby uzyskać pomoc. I są to na przykład osoby starsze borykające się z demencją albo dzieci lub dorośli z autyzmem, bądź wrażliwością sensoryczną – mówiła r. pr. Krystyna Marut z Kancelarii Radców Prawnych MMM Legał podczas konferencji naukowej „Prawa Pasażerów Lotniczych” na Uczelni Łazarskiego.

"Słonecznik" na lotnisku. Pasażerowie o specjalnych potrzebac

Przykładem wyjścia na przeciw osobom o specjalnych potrzebach jest program „Słonecznik” (Sunflower Program). Osoby o specjalnych potrzebach, którym nie przysługuje asysta PRM, otrzymują smycz ze słonecznikami na zielonym

tle. Ma to być dyskretny sygnał dla pracowników lotniska, informujący m.in. o prawie do przejścia odprawy i kontroli bezpieczeństwa bez kolejki, wejście na pokład jako pierwsza bądź ostatnia osoba, zapewnieniu większej uwagi ze strony pracowników.

Lotnisko Warszawa-Modlin, które do niej dołączyło, na stronie internetowej podkreśla, że na całym świecie 1 na 7 osób jest osobą z niepełnosprawnością. W Polsce to około 5 mln obywateli, z czego u 75 proc. nie widać oznak niepełnosprawności

Kwestie osób o specjalnych potrzebach podczas podróży lotniczej wymagają empatii. – Może się zdarzyć, że pasażer podróżuje z psem przewodnikiem albo Emotional Support Animal, a obok siedzi pasażer z silną alergią na psią sierść. To są sytuacje, którym można zaradzić, ale trzeba o nich wiedzieć wcześniej. Gdy się o nich nie wie, mogą wystąpić problemy – podkreśliła prawniczka podczas swojego wystąpienia

Innym przykładem, który podała, są tzw. ciche lotniska. Wzorem centrów handlowych i dworców, w trosce o osoby wrażliwe na sygnały dźwiękowe, którym w hałaśliwym terminalu nie brakuje, rezygnują z zapowiedzi przez głośniki. – Co jest jednak niewskazane dla osób niewidomych lub słabowidzących. To są wyzwania, z którymi mierzą się lotniska i przewoźnicy – dodała

Pomoc osobom niepełnosprawnym: demografia to wyzwanie dla lotnisk

Z ratunkiem może jednak przyjść technologia. Zarówno gdy mowa o robotach asystujących, poruszających się po lotnisku z pasażerem, jak i rozwiniętych aplikacjach mobilnych, ułatwiających odnalezienie się w porcie lotniczym, zarówno w postaci treści tekstowych, jak i audiowizualnych.

Znaczenie PRM oraz pomocy osobom o specjalnych potrzebach rośnie z powodu demografii.

– W interesie całej branży jest, aby jak największa grupa osób ze szczególnymi potrzebami lub z niepełnosprawnościami chciała podróżować samolotem. To jest bardzo duża i rosnąca. Osoby starsze często mają czas i fundusze, aby podróżować i miło spędzać jesień życia. Czasami się boją, właśnie dlatego, że lotnisko i samolot, to trudna przestrzeń – podsumowała r. pr. Krystyna Marut.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Komunikacja lotnicza. Na czym to wszystko polega?

Według danych EUROCONTROL niewłaściwa komunikacja lotnicza jest największym czynnikiem powodującym zarówno naruszenia poziomu lotu, ...

Pandemia jeszcze się odbija czkawką. Oto dlaczego

Obowiązek noszenia maseczek zniknął, granice można przekraczać bez certyfikatów szczepienia przeciw koronawirusowi. Globalna liczba ...

Dlaczego orzeszki są zakazane w niektórych liniach?

To, co dla jednych jest przyjemnością chrupania podczas lotu, dla innych stanowi zagrożenie dla ...