Nieformalna „waluta” w liniach lotniczych. Sloty lotniskowe na wagę złota.

Sloty lotniskowe

Sloty lotniskowe, czyli prawa do startu i lądowania na lotnisku, są na wagę złota. Nic więc dziwnego, że niektóre linie lotnicze nimi handlują. Dotyczy to jednak tylko tych portów lotniczych, które są najbardziej zatłoczone. Kwoty idą w dziesiątki milionów dolarów.

Sloty lotniskowe przyznawane są na tzw. lotniskach koordynowanych. W Polsce taki status posiadają porty lotnicze w Warszawie (Lotnisko Chopina), Poznaniu i Krakowie. O alokacji slotów – po jednym na start i lądowanie – decyduje koordynator, w tym przypadku brytyjska spółka Airport Coordination Limited (ACL).

Nie jest tajemnicą, że siatka połączeń to misterna układanka. Linie lotnicze, które tak jak LOT czy Lufthansa, budują swój biznes w oparciu o rejsy przesiadkowe, muszą skoordynować fale przylotowe do swoich hubów z falami wylotowymi na rejsach dalekiego zasięgu. Dlatego nie każda godzina w ciągu dnia będzie dla nich tak samo atrakcyjna na start lub lądowanie.

Londyn-Heathrow. Sloty lotniskowe za miliony dolarów

Najlepszym przykładem walki o sloty lotniskowe jest Londyn Heathrow (LHR), jeden z głównych portów lotniczych Europy. Jak wyliczał rynek-lotniczy.pl, w sezonie zimowym LOT posiada tam 882 sloty, co pozwala wykonywać trzy loty dziennie między Warszawą i Londynem. Polski przewoźnik wnioskował o 42 dodatkowe sloty, ale wniosek ten został odrzucony. Wszystkie latające do i z Londynu Heathrow linie wnioskowały o 221 986 slotów, ale ACL przyznał tylko 91,4 proc. z nich.

„Powodem nieprzyznanych slotów jest w głównej mierze jest przepustowość dróg startowych i terminali, a także cisza nocna i inne okoliczności, które wpływają znacząco na codzienną funkcjonalność londyńskiego lotniska” – pisał serwis.

Sloty decydują więc o być albo nie być na najbardziej zatłoczonych lotniskach. Nic więc dziwnego, że linie lotnicze handlują swoimi prawami do startów i lądowań. Serwis fly4free.pl już kilka lat temu opisywał przypadek Croatia Airlines, które sprzedały amerykańskim liniom Delta pięć slotów na LHR za 19,5 mln dol. I nie była to najdroższa transakcja w historii. Bowiem w 2016 r. Oman Air kupił od Air France-KLM dwa poranne sloty na głównym lotnisku Londynu za rekordową do dziś kwotę 75 mln dol. Pozwoliło to na uruchomienie drugiego w ciągu dnia połączenia Maskat-Londyn.

Sloty lotniskowe cenniejsze niż samoloty?

Kwestie slotów rządzą się kilkoma regułami. To choćby historyczne prawa do zachowania już posiadanych slotów albo obowiązek ich wykorzystania w 80 proc. Dlatego w przypadku upadłości linii lotniczej, czasami nawet bardziej atrakcyjne niż jej samoloty, są właśnie posiadane przez nią prawa do slotów na takich lotniskach jak Londyn Heathrow. W 2017 r. węgierskie tanie linie Wizz Air przejęły sloty po przewoźniku-bankrucie Monarch na lotnisku Londyn-Luton. To samo zrobiły British Airways w swoim mateczniku, czyli LHR, po upadku linii Flybe w 2020 r.

Prawa do slotów były też przedmiotem decyzji Komisji Europejskiej w zakresie konkurencyjności. Gdy w 2012 r. British Airways wraz z IAG przejmowały linie BMI, narodowy przewoźnik Wielkiej Brytanii w ramach środków zaradczych musiał zwolnić 12 slotów na LHR, które trafiły do Virgin Atlantic.

Historyczne prawa i reguły dotyczące slotów były powodem, dla którego w czasie pandemicznego lockdownu linie lotnicze organizowały tysiące lotów-widmo bez pasażerów na pokładzie. Tylko po to, aby w statystykach móc wykazać wykorzystanie przydzielonych

im slotów powyżej określonego progu. Miało to pozwolić na szybką odbudowę siatki połączeń po pandemii COVID-19.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Komunikacja lotnicza. Na czym to wszystko polega?

Według danych EUROCONTROL niewłaściwa komunikacja lotnicza jest największym czynnikiem powodującym zarówno naruszenia poziomu lotu, ...

Pandemia jeszcze się odbija czkawką. Oto dlaczego

Obowiązek noszenia maseczek zniknął, granice można przekraczać bez certyfikatów szczepienia przeciw koronawirusowi. Globalna liczba ...

Dlaczego orzeszki są zakazane w niektórych liniach?

To, co dla jednych jest przyjemnością chrupania podczas lotu, dla innych stanowi zagrożenie dla ...