Choć gołym okiem tego nie widać, ruch lotniczy nieustannie rośnie i nic nie wskazuje na jego spowolnienie. Nad naszymi głowami odbywają się nie tylko loty pasażerskie, ale także operacje lotnictwa ogólnego (General Aviation, GA) oraz misje wojskowe. Każdy z tych statków powietrznych porusza się według innych zasad i procedur. Coraz większy udział w ruchu mają również bezzałogowe statki powietrzne – drony, które na dobre wpisały się w krajobraz nowoczesnego lotnictwa. W efekcie niebo staje się coraz bardziej zatłoczone, a zarządzanie ruchem powietrznym – coraz większym wyzwaniem.
Ograniczenia w przestrzeni powietrznej
Choć przestrzeń powietrzna wydaje się nieograniczona, w rzeczywistości obowiązują w niej liczne restrykcje. Istnieją strefy, do których wlot jest całkowicie zakazany lub podlega surowym ograniczeniom. Takie obszary wyznacza się nad strategicznymi obiektami, poligonami wojskowymi czy miejscami ważnych wydarzeń. To konieczne środki ostrożności, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa.
Cała przestrzeń powietrzna świata dzieli się na tzw. Rejony Informacji Powietrznej (Flight Information Region – FIR). Są to obszary o określonych wymiarach, w których zapewniana jest służba informacji powietrznej oraz służba alarmowa. Zgodnie z przepisami, służba informacji powietrznej została powołana do udzielania wskazówek i informacji, które wspierają bezpieczne oraz sprawne wykonywanie lotów.
Z kolei służba alarmowa ma za zadanie zawiadamianie odpowiednich organów o statkach powietrznych wymagających pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa, a także współpracę z tymi organami w razie potrzeby. Polska tak jak inne kraje ma również swój rejon informacji powietrznej (FIR).
FIR Warszawa – polska przestrzeń powietrzna
Podobnie jak inne kraje, Polska posiada swój rejon informacji powietrznej (FIR). FIR Warszawa (FIR EPWW) obejmuje polską przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju, wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym, a także część przestrzeni nad Morzem Bałtyckim. Rozciąga się od powierzchni ziemi (GND) do wysokości około 21 kilometrów (FL660). To maksymalna wysokość, na której statek powietrzny, wykonując lot, ma zapewnioną służbę informacji powietrznej oraz służbę alarmową.
Zarządzanie przestrzenią powietrzną i ruch lotniczy w Polsce
W ramach tego obszaru funkcjonuje zarówno przestrzeń kontrolowana, w której ruch lotniczy podlega kontroli ruchu lotniczego, jak i przestrzeń niekontrolowana, gdzie loty odbywają się na innych zasadach. Dodatkowo, zgodnie z koncepcją FUA (Flexible Use of Airspace), w FIR Warszawa wydzielane są elastyczne strefy powietrzne, które mogą być aktywowane tymczasowo w zależności od potrzeb operacyjnych. Strefy te klasyfikowane są jako kontrolowane lub niekontrolowane, co wpływa na zasady ich użytkowania przez lotnictwo cywilne i wojskowe. Wszystkie działania związane z zarządzaniem przestrzenią powietrzną są ściśle skoordynowane i odbywają się zgodnie z określonymi przepisami oraz procedurami, zapewniając płynność i bezpieczeństwo ruchu lotniczego.
W trosce o bezpieczeństwo i uporządkowanie operacji w polskiej przestrzeni powietrznej wprowadzono nowe przepisy Prawa lotniczego dotyczące bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Nowelizacja precyzuje zasady wykonywania lotów dronami w FIR Warszawa, co umożliwia skuteczniejszą koordynację i kontrolę ruchu powietrznego. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni oraz usprawnienie zarządzania ruchem lotniczym. Zachęcamy do zapoznania się z wprowadzonymi zmianami.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego, w tym na studia pierwszego stopnia Administrowanie Ruchem Dronów i Administrowanie Ruchem Lotniczym
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.