Drony są coraz popularniejsze, coraz łatwiej dostępne i coraz tańsze. Nierzadko nawet dzieci otrzymują je jako prezent na urodziny albo na pierwszą komunię. Jednak nawet mały i lekki dron to nie zabawka. Warto znać obowiązujące przepisy.
Znasz pojęcie „Kategorii otwartej” (Open category)? Jako początkujący użytkownik drona najczęściej odnajdziesz się właśnie w niej i jej dotyczących przepisach. Pozwala ona wykonywać loty dronem w zasięgu wzroku VLOS – jako pilot drona zawsze musisz go widzieć. Bez dodatkowych zgód taki lot może odbywać się na wysokości do 120 m nad najbliższym punktem terenu. Minimalny wiek pilota drona to (po ostatnich zmianach) 14 lat, pod warunkiem nadzoru rodzicielskiego.
Mam drona. Jakie przepisy muszę znać
Większość dronów o masie do 250 g mieści się w podkategorii A1. Pozwala ona przelatywać nad pojedynczymi osobami, ale bez „wiszenia” nad nimi w powietrzu. Nie można też wlecieć nad zgromadzenie osób. Od pilota takiego drona nie jest wymagane szkolenie online ani dodatkowe uprawnienia. Jednak nawet tak mały dron podlega obowiązkowi rejestracji operatora na stronie internetowej drony.gov.pl. Jak podaje ULC, wyjątkiem są drony-zabawki lub nieposiadające kamery o masie do 250 g.
Obecnie obowiązujące przepisy określają wymagania w odniesieniu do masy startowej drona. Kolejne progi to 900 g, 4 kg i 25 kg. Od tego, w których mieści się posiadany dron, zależy, czy pilot musi przejść szkolenie on-line i uzyskać dodatkowe uprawnienia, a także zasady wykonywania lotów. Na przykład dronem do 25 kg (podkategoria A3) nie można wlatywać ani nad zgromadzenia osób, ani nad osoby postronne. Minimalna odległość pozioma od terenów mieszkaniowych, przemysłowych i rekreacyjnych to 150 m.
Wymogi rosną nie tylko w przypadku cięższych dronów, ale także dla lotów poza zasięgiem wzroku pilota, czyli BVLOS. Przekraczają one wymagania kategorii otwartej, stwarzają też większe ryzyko dla osób postronnych.
Czy każdy lot dronem trzeba zgłosić?
Co ważne, każdy lot dronem trzeba zgłosić. Trzeba też znać i respektować warunki strefy geograficznej, czyli obszarów przestrzeni powietrznej, w których loty dronem są ograniczone lub zakazane.
Dronami nie można latać na przykład w okolicy portów lotniczych, obiekty wojskowe, parki narodowe, ale również centra miast. Ponadto, ogólna zasada stanowi, że dronem nie można latać w pobliżu miejsca, gdzie trwa akcja ratunkowa.
Kara za naruszenie warunków strefy geograficznej to 10 000 zł. Z kolei za naruszenie warunków kategorii otwartej kara to 4000 zł za każde naruszenie. Maksymalna kara administracyjna, jaką może nałożyć prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to 15 000 zł.
Statystyki idą w górę
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wylicza, że dziennie wykonuje się ponad 500 operacji z wykorzystaniem dronów i liczba ta wykazuje trend rosnący.
Urząd Lotnictwa Cywilnego z kolei podaje, że w 2024 r. miesięcznie rejestrowało się od ponad 226 tys. do 302 tys. operatorów. Liczba rejestracji pilotów dronów w kategorii A1/A3 to od 179 tys. do 227 tys. miesięcznie.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego, w tym na studia pierwszego stopnia Administrowanie Ruchem Dronów i Administrowanie Ruchem Lotniczym
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.