Dlaczego samoloty maluje się na biało?

Dlaczego samoloty maluje się na biało?

Dlaczego samoloty maluje się na biało?

Samoloty, zarówno te, które widzimy czekające na lotniskach, jak i te latające nad naszymi głowami, zazwyczaj maluje się na biało. Nie jest to ani wymóg, ani wyłącznie kwestia estetyki. Stoi za tym fizyka i dekady doświadczeń branży lotniczej. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze tak jest. Znajdziemy i takie malowania samolotów, które są wyjątkiem potwierdzającym regułę.

Największy pasażerski odrzutowiec świata, czyli Airbus A380, potrzebuje aż 3600 litrów farby. Trzy warstwy ważą łącznie nawet 500 kg. I to nie przypadek, że większość samolotów na świecie pokrywana jest białą farbą. Wbrew internetowym mitom nie chodzi jednak o to, że jest ona lżejsza, znacznie tańsza, albo pozwala dostrzec samolot na tle błękitnego nieba. Decyduje o tym fizyka.

W większości samoloty maluje się na biało. Dlaczego?

Samoloty maluje się na biało z tego samego powodu, dla którego w gorący upalny dzień stosujemy krem z filtrem i raczej nie ubieramy się od stóp do głów na czarno.

– Większość samolotów ma barwę białą, ponieważ kolor ten odbija światło słoneczne, dzięki czemu kadłub samolotu nie nagrzewa się, minimalizuje też ryzyko uszkodzeń cieplnych – wyjaśniał magazynowi „Travel+Leisure” Dan Bubb, były pilot, obecnie profesor na Uniwersytecie Nevada w Las Vegas.

Pasażerskie odrzutowce latają nawet na wysokości 11-13 km, czyli wysoko nad chmurami, które zatrzymują część promieni UV przed dotarciem do powierzchni planety.
Z tego samego powodu na drogach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich większość samochodów ma mocno przyciemniane szyby i nadwozie w kolorze białym lub srebrnym.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby samolot pomalować w inne barwy. Przykładem są linie lotnicze Southwest, których Boeingi są granatowe, albo islandzki przewoźnik Play, którego samoloty malowane są na czerwono. Znaleźć można również czarne samoloty – we flocie Air New Zealand i Air Canada.

Ile trwa malowanie samolotu?

Warto wiedzieć, że zanim opuszczą fabrykę, w większości samoloty malowane są najpierw na zielono. Charakterystyczny kolor można dostrzec na zdjęciach z fabryk Boeinga, Airbusa czy Embraera. To farba antykorozyjna, która ma zabezpieczać aluminiowe elementy. Co ciekawe, na zielono nie są jednak malowane na przykład Boeingi 787 Dreamliner, których kadłub w dużej mierze zbudowany jest z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych.

Proces malowania samolotu może zająć dwa-trzy tygodnie. Ponowne malowanie samolotu odbywa się średnio co 7-10 lat. Stopień zużycia powłoki lakierniczej zależy m.in. od klimatu panującego w danym regionie świata. Samoloty narażone są na ekstremalne zmiany temperatur i trudne warunki środowiskowe.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Komunikacja lotnicza. Na czym to wszystko polega?

Według danych EUROCONTROL niewłaściwa komunikacja lotnicza jest największym czynnikiem powodującym zarówno naruszenia poziomu lotu, ...

Pandemia jeszcze się odbija czkawką. Oto dlaczego

Obowiązek noszenia maseczek zniknął, granice można przekraczać bez certyfikatów szczepienia przeciw koronawirusowi. Globalna liczba ...

Dlaczego orzeszki są zakazane w niektórych liniach?

To, co dla jednych jest przyjemnością chrupania podczas lotu, dla innych stanowi zagrożenie dla ...