Dlaczego samoloty maluje się na biało?
Samoloty, zarówno te, które widzimy czekające na lotniskach, jak i te latające nad naszymi głowami, zazwyczaj maluje się na biało. Nie jest to ani wymóg, ani wyłącznie kwestia estetyki. Stoi za tym fizyka i dekady doświadczeń branży lotniczej. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze tak jest. Znajdziemy i takie malowania samolotów, które są wyjątkiem potwierdzającym regułę.
Największy pasażerski odrzutowiec świata, czyli Airbus A380, potrzebuje aż 3600 litrów farby. Trzy warstwy ważą łącznie nawet 500 kg. I to nie przypadek, że większość samolotów na świecie pokrywana jest białą farbą. Wbrew internetowym mitom nie chodzi jednak o to, że jest ona lżejsza, znacznie tańsza, albo pozwala dostrzec samolot na tle błękitnego nieba. Decyduje o tym fizyka.
W większości samoloty maluje się na biało. Dlaczego?
Samoloty maluje się na biało z tego samego powodu, dla którego w gorący upalny dzień stosujemy krem z filtrem i raczej nie ubieramy się od stóp do głów na czarno.
– Większość samolotów ma barwę białą, ponieważ kolor ten odbija światło słoneczne, dzięki czemu kadłub samolotu nie nagrzewa się, minimalizuje też ryzyko uszkodzeń cieplnych – wyjaśniał magazynowi „Travel+Leisure” Dan Bubb, były pilot, obecnie profesor na Uniwersytecie Nevada w Las Vegas.
Pasażerskie odrzutowce latają nawet na wysokości 11-13 km, czyli wysoko nad chmurami, które zatrzymują część promieni UV przed dotarciem do powierzchni planety.
Z tego samego powodu na drogach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich większość samochodów ma mocno przyciemniane szyby i nadwozie w kolorze białym lub srebrnym.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby samolot pomalować w inne barwy. Przykładem są linie lotnicze Southwest, których Boeingi są granatowe, albo islandzki przewoźnik Play, którego samoloty malowane są na czerwono. Znaleźć można również czarne samoloty – we flocie Air New Zealand i Air Canada.
Ile trwa malowanie samolotu?
Warto wiedzieć, że zanim opuszczą fabrykę, w większości samoloty malowane są najpierw na zielono. Charakterystyczny kolor można dostrzec na zdjęciach z fabryk Boeinga, Airbusa czy Embraera. To farba antykorozyjna, która ma zabezpieczać aluminiowe elementy. Co ciekawe, na zielono nie są jednak malowane na przykład Boeingi 787 Dreamliner, których kadłub w dużej mierze zbudowany jest z lekkich i wytrzymałych materiałów kompozytowych.
Proces malowania samolotu może zająć dwa-trzy tygodnie. Ponowne malowanie samolotu odbywa się średnio co 7-10 lat. Stopień zużycia powłoki lakierniczej zależy m.in. od klimatu panującego w danym regionie świata. Samoloty narażone są na ekstremalne zmiany temperatur i trudne warunki środowiskowe.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.