Miesiąc po pierwszej w historii katastrofie lotu Boeinga 787 Dreamliner linii Air India, otrzymujemy wstępny raport na jej temat. Wyłania się z niego kluczowe pytanie – o przełączniki odcinające dopływ paliwa do silników. Wstępny raport nie daje jeszcze na nie odpowiedzi.
W połowie lipca publikowany został wstępny raport indyjskiej komisji badania wypadków lotniczych (AAIB) na temat przyczyn katastrofy lotu Air India 171 z 12 czerwca 2025 r. Według ustaleń śledczych, zaraz po oderwaniu się Boeinga 787 Dreamliner od Ziemi musiało dojść do utraty mocy silników. Jeden z dowodów znaleziono na publikowanym w mediach nagraniu z telewizji przemysłowej – widać na nim, że krótko po starcie uruchomiło się zapasowe źródło energii, tzw. turbina powietrzna (ram air turbine), dla laika wyglądająca jak wypuszczony na zewnątrz wiatrak.
Co się stało z przełącznikami odcięcia dopływu paliwa podczas katastrofy lotu Air India?
Jedne z kluczowych pytań dotyczą tego, dlaczego przełączniki odcięcia paliwa dla silnika nr 1 i silnika nr 2 jeden po drugim przełączyły się z pozycji „run” na „cutoff” w odstępie 1 s. Odcięło to dopływ paliwa do silników, co sprawiło, że prędkość zaczęła spadać.
Śledczy stwierdzili, że doszło jeszcze do próby ponownego uruchomienia silników.
Również na nagraniach z rejestratora rozmów w kokpicie śledczy usłyszeli, jak jeden z pilotów pyta drugiego, dlaczego odciął paliwo, a w odpowiedzi usłyszał, że tamten tego nie zrobił. Nie określono jednak, które słowa należały do kapitana, a które do pierwszego oficera. Nie przypisano również, który z członków załogi nadał „Mayday, Mayday, Mayday”.
– Dbamy o dobro i dobre samopoczucie pilotów, więc nie wyciągajmy pochopnych wniosków na tym etapie, poczekajmy na ostateczny raport – powiedział lokalnym indyjskim mediom Ram Mohan Naidu, minister lotnictwa cywilnego, cytowany przez agencję Reutera.
Według zapisu rejestratorów, od oderwania się samolotu od ziemi do zakończenia zapisu rejestratorów w momencie katastrofy minęły zaledwie 33 sekundy.
Kapitanem tego rejsu był Sumer Sabharwal, 56-letni pilot z nalotem 15 638 godzin, będący również instruktorem Air India. Pierwszym oficerem był 32-letni Clive Kunder, który spędził 3403 godz. w powietrzu.
Samolot B787 Dreamliner o znakach rejestracyjnych VT-ANB służył we flocie przewoźnika od stycznia 2014 r. Był napędzany dwoma silnikami GEnx-1B.
Katastrofa Boeinga 787 Dreamliner linii Air India
Boeing 787 Dreamliner linii Air India rozbił się 12 czerwca o godz. 13:39 czasu lokalnego, krótko po starcie z lotniska w Ahmadabadzie, w rejsie do Londynu Gatwick. Zginęło 229 z 230 pasażerów i 12 członków załogi. Śmierć poniosło także 19 osób na ziemi, a 61 zostało rannych.
Badanie przyczyn katastrofy lotniczej. Znaczenie wstępnego raportu
Wstępny raport publikowany jest w ciągu miesiąca od wypadku lotniczego. Ma on za zadanie opisać dokładnie wypadek, ale nie formułuje jeszcze wniosków co do jego przyczyn. Te znajdą się – wraz z zaleceniami – dopiero w raporcie ostatecznym. Jego opracowanie może potrwać długie miesiące.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy na Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.