LOT trafił na sufit. Musi zrobić coś "nietypowego" dla przewoźnika sieciowego
Polskie Linie Lotnicze LOT w tym roku planują odprawić 12 mln pasażerów. To liczba, która stanowi „sufit” dla polskiego przewoźnika, ze względu na ograniczenia w hubie na Lotnisku Chopina. Dlatego w większym stopniu będzie budować swoją siatkę połączeń poza Warszawą, czego przykładem jest ogłoszone połączenie Gdańsk-Stambuł. – Rzeczywiście, można powiedzieć, że to na pierwszy rzut oka działanie niezgodne z modelem przewoźnika sieciowego – powiedziała money.pl Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych. Dodała, że nawet po otwarciu CPK, połączenia z pominięciem hubu, które okażą się rentowne, będą mogły pozostać w siatce.
Brytyjski „The Independent” donosi, że Ryanair zwiększy dozwolone wymiary bagażu podręcznego na pokładzie. W cenie biletu bez dopłaty będzie można zabrać plecak lub małą torbę o wymiarach 40x30x20cm, zamiast 40x25x20cm (czyli o około 4 l więcej). Będzie to pierwsza zmiana w polityce bagażowej przewoźnika od 2018 r. To pokłosie nowych wytycznych Komisji Europejskiej.
– Ta zmiana wejdzie w życie w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zaczynamy dostosowywać o tego nasze sizery na lotniskach – powiedział rzecznik Ryanaira w rozmowie z „The Independent”, cytowany przez fly4free.pl.
Enter Air inwestuje w centrum szkoleniowe w Warszawie
Enter Air, polski przewoźnik czarterowy, przejął pełną kontrolę nad warszawskim centrum szkoleniowo-symulatorowym. Do tej pory linia lotnicza posiadała 45 proc. udziałów, a pozostałe były w rękach amerykańskiej firmy AFG. Symulator Boeinga 737 służy szkoleniu nowych pilotów oraz wymaganym szkoleniom okresowym. To model 7000 XR renomowanej firmy CAE. Uruchomiono go 5 lat temu.
– Podobnie jak w przypadku obsługi serwisowej naszych maszyn, chcemy zapewnić sobie jak największą niezależność i samowystarczalność także w zakresie szkolenia pilotów. Wraz z przejęciem udziałów od AFG planujemy dalszy rozwój Enter Air Training Center w postaci uruchomienia nowego symulatora B737 MAX oraz mockupu kabiny pasażerskiej B737 do szkoleń procedur bezpieczeństwa dla personelu pokładowego – podkreśla Marcin Kubrak, członek zarządu i dyrektor operacji lotniczych Enter Air, cytowany przez serwis rynek-lotniczy.pl.
Polskie Porty Lotnicze z zyskiem. Będzie z czego spłacać kredyt na budowę CPK
Polskie Porty Lotnicze wypracowały blisko 645 mln zł zysku netto w 2024 r. „Taki wynik oznacza, że PPL nie będą miały napięć finansowych ani przy inwestycjach na Lotnisku Chopina w Warszawie, ani przy dokładaniu się do budowy CPK” – komentuje dziennik „Rzeczpospolita”. To właśnie PPL ma zostać inwestorem strategicznym w spółce CPK.Lotnisko, która będzie odpowiadać za budowę i późniejsze zarządzanie nowym hubem w Baranowie. Budowa ma kosztować ponad 42 mld zł, a wcześniej ma wydać około 940 mln zł na modernizację Lotniska Chopina w Warszawie. Objęcie 49 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko będzie kosztować państwową firmę 8 mld zł. Połowa tej kwoty ma pochodzić z kredytu.
Piloci podczas lotu nie jedzą takich samych posiłków? To zabezpieczenie, aby w razie zatrucia pokarmowego, drugi pilot mógł przejąć jego obowiązki w kokpicie.
Miejsce, gdzie startują marzenia.
Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.