Na tę reformę czekano co najmniej od 2013 r. Polskiej prezydencji udało się doprowadzić do przyjęcia stanowiska ws. zmian w unijnych przepisach o ochronie praw pasażerów lotniczych.
„Jest to historyczny moment, bo porozumienia tego nie udawało się osiągnąć przez 12 lat” – ocenił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Aż do czwartku, 5 czerwca, gdy propozycje zmian przegłosowano na posiedzeniu Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w Luksemburgu.
Zmiany w odszkodowaniach za opóźnione i odwołane lot
Propozycja przyjęta podczas polskiej prezydencji zakłada wydłużenie czasu, po którym pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lot. Obowiązywać będą dwa progi:
• dla podróży do 3,5 tys. km i wszystkich wewnątrz UE – 300 euro po co najmniej 4 godz. opóźnienia,
• dla podróży powyżej 3,5 tys. km – 500 euro po co najmniej 6 godz. opóźnienia.
Do odszkodowania za odwołany lot będą uprawnieni pasażerowie, których poinformowano o tym nie wcześniej niż 14 dni przed odlotem.
Na liście zmian jest też propozycja, by pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład w rejsie powrotnym, bo nie stawili się na pierwszy segment podróży, również przysługiwało odszkodowanie. Ma to zniechęcić do stosowania polityki „no show”.
Prawo do zmiany planu podróży
Przyjęte porozumienie zakłada, że przewoźnik musi zaoferować zmianę planu podróży jak najszybciej. Oznacza to, że do celu pasażer ma prawo dotrzeć samolotem innego przewoźnika lub alternatywnym środkiem transportu, o ile tak będzie dogodniej.
Wprowadzono zapis, że jeśli linia lotnicza nie wystąpi z taką propozycją w ciągu 3 godz. od wystąpienia zakłócenia, pasażer może sam zmienić plan podróży i wystąpić o zwrot środków do przewoźnika. Limit to 400 proc. kosztów pierwotnego biletu na podróż, której dotknęło zakłócenie.
Prawo do uzyskania pomocy
Rada w komunikacie podkreśla, że po raz pierwszy wyraźnie zapisano w przepisach prawo do uzyskania pożywienia, napojów i zakwaterowania. „Jeśli linia lotnicza nie zapewni pomocy, pasażerowie mogą podjąć działania we własnym zakresie i otrzymać zwrot kosztów potem” – czytamy.
Zapisano też, że w razie przestoju na płycie prawo do napojów czy posiłku również będzie przysługiwać pasażerom. Jeśli przestój będzie trwać ponad 3 godz., podróżni będą mieli prawo do opuszczenia pokładu samolotu i powrotu do terminala.
Prawo do informacji
Podkreślono też znaczenie informacji przekazywanej pasażerom na temat ich praw. Mają one być dostępne już na etapie rezerwowania podróży. Określono też, że od dnia wystąpienia zakłócenia podróży pasażerowie będą mieli do 6 miesięcy na złożenie wniosku lub skargi do linii lotniczej. Przewoźnik z kolei będzie miał do 14 dni na wypłatę odszkodowania lub udzielenie jasnej i uzasadnionej odpowiedzi.
Aby powyższe zmiany mogły wejść w życie, konieczna jest zgoda Parlamentu Europejskiego. Teraz to europosłowie przeanalizują przyjęte stanowisko Rady w drugim czytaniu. Jak podkreśla sama Rada, PE będzie mógł je przyjąć, odrzucić lub zmienić.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.