Pilot czy operator drona? To nie są synonimy

Pilot czy operator drona? To nie są synonimy

Drony, czyli bezzałogowe statki powietrzne, podlegają przepisom prawa lotniczego. Te precyzyjnie określają kim jest pilot, a kim operator drona, choć słowa te bywają używane zamiennie przez laików.

Zacznijmy od tego, że osoba fizyczna, która steruje dronem, to „pilot bezzałogowego statku powietrznego”. Również wtedy, gdy dron wykonuje lot automatyczny, realizując zaprogramowaną trasę lub program w trakcie pokazu. W myśl przepisów pilot ma monitorować jego kurs i utrzymywać zdolność do interwencji i zmiany kursu w każdej chwili.

Z kolei operator drona to osoba fizyczna lub osoba prawna, która posiada lub wynajmuje co najmniej jednego drona.

Pilot i operator drona. Różnice

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zwraca uwagę, że można być jednocześnie operatorem i pilotem drona, ale nie zawsze tak będzie. Jeśli latasz swoim dronem, jesteś pilotem i operatorem.

Jeśli jednak kupujesz lub wynajmujesz drona, a loty wykonuje inna osoba, to ona jest pilotem, a ty operatorem.

Upraszczając, można to porównać do sytuacji w świecie samolotów. Jeśli masz własny mały samolot, którym oferujesz usługi air taxi, zasiadając za sterami, jesteś operatorem i pilotem. Z kolei linia lotnicza jest operatorem statku powietrznego, ale za sterami samolotów z jej floty zasiadają piloci.

Wymagania wobec pilotów i operatorów dronów

Widzisz już, że rozróżnienie na pilota i operatora drona to nie tylko kwestia semantyki. W przepisach idą za nim określone wymagania i kwestie związane z odpowiedzialnością.

To na operatorze spoczywa obowiązek zarejestrowania się w krajowym organie lotnictwa cywilnego. W Polsce jest nim Urząd Lotnictwa Cywilnego. W przypadku większości dronów nie ma obowiązku ich rejestracji, ale zarejestrowany musi być operator. I to numer operatora musi być naklejony na każdym z posiadanych przez niego dronów.

Obowiązkiem operatora jest posiadanie odpowiedniego i ważnego ubezpieczenia, zgodnie z krajowymi przepisami. W Polsce od 13 listopada 2025 r. ubezpieczenie OC operatora drona posiadającego drona o masie od 250 g wzwyż będzie obowiązkowe. Stawki ubezpieczeń określi w rozporządzeniu minister finansów.

Jak wyjaśnia EASA, to pilot drona przed lotem powinien sprawdzić, czy ubezpieczenie jego operatora jest aktualne i czy sam operator jest zarejestrowany. Z kolei sam pilot, poza kategorią otwartą, musi posiadać ukończone szkolenie, zdany egzamin i ważny certyfikat kompetencji pilota (ważny przez pięć lat).

Przypomnijmy też, że po tegorocznej nowelizacji przepisów, obniżono minimalny wymagany wiek dla pilota drona – z 16 do 14 lat. To pilot drona odpowiada za jego przygotowanie do lotu, a także za jego bezpieczne wykonanie.

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego, w tym na studia pierwszego stopnia Administrowanie Ruchem Dronów.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Pilot czy operator drona? To nie są synonimy

Drony, czyli bezzałogowe statki powietrzne, podlegają przepisom prawa lotniczego. Te precyzyjnie określają kim jest ...

Dron to nie zabawka. Oto co musisz wiedzieć

Drony są coraz popularniejsze, coraz łatwiej dostępne i coraz tańsze. Nierzadko nawet dzieci otrzymują ...

TSUE stanął po stronie pasażerów. Będzie łatwiej o odszkodowanie lotnicze

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) stanął po stronie pasażerów. Uznał, że karta pokładowa to ...