Plan "B" lotniska w Olsztynie. Milionów pasażerów nie będzie
– Nie będziemy odprawiać milionów pasażerów, bo w całym regionie mieszka zaledwie 1,4 mln osób – powiedział money.pl Wiktor Wójcik, prezes lotniska Olsztyn-Mazury. Wyjaśnił, że małe lotnisko regionalne chce rozwijać usługi serwisowania samolotów oraz zaplecze cargo. Już dziś wysyłane są stamtąd artykuły spożywcze do USA i do Dubaju. Istotną rolę odgrywa też General Aviation i lotnictwo VIP. – Dla nas to dodatkowa korzyść. Już dziś startów i lądowań takich mniejszych samolotów mamy od 3 do 4 tys. rocznie – dodał.
Nie tylko tanie linie lotnicze ubiegają się o pieniądze na „promocję regionu”, czyli dopłatę do uruchamiania połączeń z lotnisk regionalnych. W przetargu ogłoszonym przez województwo kujawsko-pomorskie startują też Polskie Linie Lotnicze LOT. Złożyły jedyną ofertę na realizację połączeń na trasie Bydgoszcz-Warszawa. Do końca 2026 r. chcą za to otrzymać 18,4 mln zł.
„Do tej pory PLL LOT otrzymywały mniejsze kwoty. Usługi promocyjne świadczy też irlandzki Ryanair, tyle że przez wiele lat będzie dostawał 33 mln zł. LOT oferuje obecnie 6 lotów w tygodniu, od czerwca pojawią się jeszcze 2 loty do Krakowa (2 razy w tygodniu od 13 czerwca do 16 września). Ryanair lata na znacznie dłuższych trasach ponad 20 razy w tygodniu” – pisze „Express Bydgoski”.
Centralny Port Komunikacyjny jako nowe lotnisko przesiadkowe ma być jednym z najważniejszych elementów infrastruktury krytycznej państwa, wykorzystywaną również przez wojsko. – Analizujemy możliwe źródła, w tym międzynawowe, finansowania budowy infrastruktury i przygotowania jej do pełnienia funkcji operacyjnej związanej z dual-use – zadeklarował Dariusz Kuś, członek zarządu CPK, prezes spółki CPK-Lotnisko, w rozmowie z Bankier.pl. Podkreślił, że duży udział w budowie nowego lotniska mają mieć polskie przedsiębiorstwa. Otwarcie planowane jest na 2032 r.
Boeing traci chińskie kontrakty przez wojnę celną Trumpa
Gdy Donald Trump podniósł cła bazowe na chiński import do 145 proc, Chiny w odwecie nałożyły 125-procentowe cła na towary amerykańskie. Dotknęły one również sprowadzanych z USA samolotów. Boeing 737 MAX dla Xiamen Airlines czekał w centrum wykończeniowym Boeinga w Zhousan w Chinach. Powrócił do Seattle po tym, jak chiński przewoźnik zrezygnował z odbioru amerykańskich maszyn.
Miejsce, gdzie startują marzenia.
Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.