Wygląda jak mycie samolotu przed startem, ale to tylko pozory. Odladzanie to jeden z kluczowych procesów dla bezpieczeństwa operacji lotniczych w sezonie zimowym. Obserwowany z perspektywy fotela przy oknie, wygląda niekiedy spektakularnie.
Odladzanie (ang. de-icing) samolotu to nic innego jak usunięcie z kadłuba samolotu, a szczególnie z powierzchni skrzydeł i stateczników, lodu, szronu i śniegu. Proces ten składa się z dwóch etapów:
• usunięcie śniegu, szronu i lodu poprzez polewanie gorącą mieszanką wody i glikolu,
• zabezpieczenie przed kolejnymi oblodzeniami poprzez polewanie chłodną mieszanką wody i glikolu.
Odladzanie może odbywać się także jednostopniowo. Wówczas w ramach tej samej procedury usuwa się śnieg, szron i lód, a także zabezpiecza powierzchnie płatowca.
Odladzanie – kluczowy element bezpieczeństwa lotniczego
Dzięki temu zabiegowi samolot jest zabezpieczony na około 30 minut. Procedura odbywa się na płycie postojowej w pobliżu dróg kołowania i drogi startowej. Jeśli w ciągu około 30 minut nie wystartuje, procedurę odladzania trzeba będzie powtórzyć
Odladzanie przeprowadzane jest przez firmy handlingowe, które dysponują specjalnymi pojazdami. Przypominają małe ciężarówki z wysięgnikiem z kabiną operatora-kierowcy oraz dyszą, która podaje pod ciśnieniem obie mieszanki. W przypadku mniejszych maszyn proces ten może trwać kilka minut i być wykonywany przez dwie odladzarki jednocześnie. W przypadku Boeinga 787 Dreamliner odladzanie może trwać nawet 20 minut. Aby przeprowadzić odladzanie Boeinga 747 albo Airbusa A380 potrzebne mogą być nawet cztery maszyny.
Dlaczego odladzanie samolotów zimą jest koniecznie?
Gdy samoloty spędzają noc na płycie lotniska, oddziałują na nie te same warunki atmosferyczne, które sprawiają, że kierowcy rano muszą odśnieżać samochody i skrobać szyby przed wyjechaniem na drogę. Nawet cienka warstwa lodu na powierzchni płatowca może wpłynąć na pogorszenie osiągów aerodynamicznych samolotu, blokować czujniki i nadajniki albo pogorszyć kontrolę nad sterami, lotkami czy klapami.
W październiku 1994 r. rozbił się samolot linii lotniczych American Eagle, wyprodukowany zaledwie kilka miesięcy wcześniej. Za bezpośrednią przyczynę katastrofy uznano oblodzenie skrzydeł. Zginęło 64 pasażerów i czterech członków załogi.
Samoloty pasażerskie latają na wysokości 10-13 km nad ziemią. Nawet gdy na ziemi mamy upalne lato, wysoko nad chmurami temperatury sięgają -50 stopni Celsjusza. Dlatego samoloty wyposażone są w systemy odladzania, które np. podgrzewają czujniki parametrów lotu, takie jak rurki Pitota. Ich zamarznięcie, które spowodowało nieprawidłowe odczyty parametrów lotu, było jednym z głównych czynników, które doprowadziły do katastrofy lotu Air France 447 z Rio de Janeiro do Paryża w 2009 r.
Dlatego następnym razem, gdy siedząc w samolocie, będzie ci się wydawać, że samolot niepotrzebnie czeka na ziemi, bo można go było umyć wcześniej, uzbrój się w cierpliwość. I pamiętaj, że ten “prysznic” jest po to, by pasażerowie bezpiecznie mogli dolecieć do celu w każdych warunkach pogodowych.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.