Na czym polega zasada 90 sekund w sektorze lotniczym?
Nieważne, jak duży jest samolot pasażerski, jego ewakuacja nie może zająć więcej niż 90 sekund. I to przy wykorzystaniu tylko połowy wyjść awaryjnych. Czasami warunkuje to decyzje na pierwszy rzut oka niezrozumiałe dla pasażerów. Samolot, który tego wymogu nie spełni, nie będzie mógł latać.
Airbus A220-300 linii Croatia Airlines wywołał w internecie konsternację wyhaftowanym napisem na oparciu fotela 31E. “Do not occupy this seat”, czyli: nie zajmuj tego miejsca. Poza tym hasłem i brakiem pasa bezpieczeństwa, fotel nie różni się niczym od pozostałych 149 miejsc na pokładzie. W mediach społecznościowych, w których historia ta wraca jak bumerang, można przeczytać różne teorie.
Serwis AvioRadar rozwiązał tę zagadkę. Airbus A220-300 został certyfikowany przez EASA na 149 miejsc dla pasażerów. Producent potwierdził serwisowi, że gdyby dopuszczono do użytku 150. miejsce, przepisy wymusiłyby konieczność dodatkowych dwóch wyjść ewakuacyjnych na skrzydła (czyli łącznie czterech). Dodatkowy pasażer spowodowałby także konieczność zaangażowania czwartego członka personelu pokładowego (co najmniej jedna osoba na 50 pasażerów).
AvioRadar zwrócił uwagę, że Airbus oferuje A220-300 w konfiguracji nawet na 160 foteli. Jednak wówczas samolot wyposażony jest już w cztery wyjścia awaryjne na skrzydła.
Ewakuacja samolotu. Kluczowa zasada: 90 sekund
Bezpieczeństwo to nadrzędna sprawa w lotnictwie cywilnym. Żaden samolot pasażerski nie zostanie dopuszczony do lotów komercyjnych, jeśli producent nie zapewni, że można go ewakuować w maksymalnie 90 sekund. I to przy założeniu kompletu pasażerów na pokładzie i przy dostępności zaledwie połowy wyjść awaryjnych.
Wciąż można odnaleźć w mediach społecznościowych nagranie z próbnej ewakuacji ponad 800 ochotników z dwóch pokładów Airbusa A380. Mogli korzystać jedynie z ośmiu z 16 wyjść awaryjnych. Akcja ewakuacyjna trwała 77 sekund, czyli minutę i 17 sekund.
Wymogiem jest też, aby w momencie rozpoczęcia ewakuacji uczestnicy siedzieli w fotelach z zapiętymi pasami, a światła w kabinie były zgaszone. Ma to odwzorować warunki podczas awaryjnego lądowania. Uwzględnia się też 40 proc. kobiet i 35 proc. osób po 50. roku życia.
Wymogi dot. czasu ewakuacji do zmiany?
Podnoszone są jednak głosy, aby przepisy dotyczące ewakuacji w 90 sekund uaktualnić. Powodów jest kilka. Po pierwsze, starzenie się społeczeństwa i postępujący trend – zwłaszcza w tanich liniach – zmniejszania odległości między fotelami. Po drugie, rosnąca liczba pasażerów w podeszłym wieku (którego granica przesuwa się wyżej) i osób z niepełnosprawnościami, dla których latanie jest coraz bardziej dostępne.
Taki postulat już w 2023 r. skierowano do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w USA. “Zmiany są już mocno spóźnione, ponieważ obecne standardy nie odzwierciedlają rzeczywistych warunków” – stwierdził we wpisie na LinkedIn kpt. Chesley Sullenberger, który awaryjnie lądował na rzece Hudson w styczniu 2009 r.
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego w odpowiedzi na pytania portalu money.pl w 2023 r. stwierdziła wówczas, że nie planuje zmiany specyfikacji certyfikacyjnych dla dużych samolotów, które są związane z ewakuacją. Podkreśliła, że sprawność fizyczna ochotników uczestniczących w testowej ewakuacji jest ważna również ze względu na ich bezpieczeństwo podczas ćwiczenia.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.