Dlaczego okna w samolocie mają mały otwór?

Dlaczego okna w samolocie są okrągłe?

Okrągłe okna w samolocie

Podczas następnej lotniczej podróży zwróć uwagę na mały detal – niewielki otwór w dolnej części okna w samolocie. To dowód, że w lotnictwie cywilnym nawet mały szczegół ma znaczenie dla bezpieczeństwa.  

 Okno samolotu, przez które pasażerowie obserwują chmury i świat pod nimi, składa się z dwóch warstw akrylu – wewnętrznej i zewnętrznej oraz uszczelki. Trzecia warstwa oddziela okno od pasażerów. W wewnętrznej warstwie najczęściej znajdziemy niewielki, okrągły otwór. Pełni ważną rolę – wyrównuje ciśnienie oraz pozwala odprowadzać wilgoć, dzięki czemu nie dochodzi do zaparowania okna.   

Samoloty pasażerskie latają na wysokościach nawet 11-13 km nad ziemią. Panujące tam ciśnienie jest o wiele niższe niż w kabinie. Na pokładzie z kolei utrzymywane jest ciśnienie takie, jak na wysokości 2,5 km nad ziemią. Nowoczesne samoloty, takie jak na przykład Boeing 787 Dreamliner, słyną z tego, że utrzymują warunki takie, jak na wysokości 1,8 km, co ma być bardziej komfortowe dla podróżnych.  

Taka różnica oznacza jednak, że powietrze pod wyższym ciśnienie w kabinie za wszelką cenę będzie próbowało wyrównać różnicę z warunkami panującymi na zewnątrz. Dlatego kadłub samolotu poddawany jest oddziaływaniom dużych sił. Im więcej startów i lądowań, tym większe ryzyko zmęczenia materiału.  

Detale takie jak niewielki otwór w oknie samolotu, a nawet jego zaokrąglony kształt, są wynikiem badań oraz katastrof lotniczych. Pierwszy seryjnie produkowany pasażerski odrzutowiec, czyli De Havilland Comet, miał okna kwadratowe. W ciągu 15 lat seryjnej produkcji, zaliczył aż 28 wypadków lotniczych. W trakcie ich badania odkryto, że w prostokątnych narożnikach okien dochodzi do zmęczeniowych pęknięć poszycia.  

Konstrukcja okna w samolocie

Taka kilkuwarstwowa konstrukcja okna sprawia też, że jeśli na którejś z warstw pojawi się uszkodzenie, nie zawsze musi to być niebezpieczne. Przykład? Wiralowe nagranie z 2022 r. z pokładu Boeinga 787 Dreamliner LOT-u, lecącego z Warszawy do Nowego Jorku.  

Jedna z pasażerek zaalarmowała personel pokładowy, gdy zobaczyła rysy na jednej z szyb. Choć w jej oczach wyglądało to jak pęknięcie, w rzeczywistości było to uszkodzenie tylko jednej z warstw – fotochromatycznej, czyli odpowiedzialnej za elektroniczne ściemnianie i rozjaśnianie okna. Dzięki niej w Dreamlinerach nie ma opuszczanych rolet. Samolot bezpiecznie wylądował w USA, a przewoźnik zapowiedział usunięcie usterki po powrocie do macierzystej bazy w Warszawie.  

Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego

Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.

Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.

Zobacz także

Prasówka Lazarski Aviation Academy 23 grudnia 2024

/*! elementor - v3.15.0 - 31-07-2023 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}Procedura KE ...

90 sekund. Jedna z najważniejszych zasad w lotnictwie 

/*! elementor - v3.15.0 - 31-07-2023 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}Na czym ...

Dlaczego okna w samolocie mają mały otwór?

/*! elementor - v3.15.0 - 31-07-2023 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}Okrągłe okna ...