Okrągłe okna w samolocie
Podczas następnej lotniczej podróży zwróć uwagę na mały detal – niewielki otwór w dolnej części okna w samolocie. To dowód, że w lotnictwie cywilnym nawet mały szczegół ma znaczenie dla bezpieczeństwa.
Okno samolotu, przez które pasażerowie obserwują chmury i świat pod nimi, składa się z dwóch warstw akrylu – wewnętrznej i zewnętrznej oraz uszczelki. Trzecia warstwa oddziela okno od pasażerów. W wewnętrznej warstwie najczęściej znajdziemy niewielki, okrągły otwór. Pełni ważną rolę – wyrównuje ciśnienie oraz pozwala odprowadzać wilgoć, dzięki czemu nie dochodzi do zaparowania okna.
Samoloty pasażerskie latają na wysokościach nawet 11-13 km nad ziemią. Panujące tam ciśnienie jest o wiele niższe niż w kabinie. Na pokładzie z kolei utrzymywane jest ciśnienie takie, jak na wysokości 2,5 km nad ziemią. Nowoczesne samoloty, takie jak na przykład Boeing 787 Dreamliner, słyną z tego, że utrzymują warunki takie, jak na wysokości 1,8 km, co ma być bardziej komfortowe dla podróżnych.
Taka różnica oznacza jednak, że powietrze pod wyższym ciśnienie w kabinie za wszelką cenę będzie próbowało wyrównać różnicę z warunkami panującymi na zewnątrz. Dlatego kadłub samolotu poddawany jest oddziaływaniom dużych sił. Im więcej startów i lądowań, tym większe ryzyko zmęczenia materiału.
Detale takie jak niewielki otwór w oknie samolotu, a nawet jego zaokrąglony kształt, są wynikiem badań oraz katastrof lotniczych. Pierwszy seryjnie produkowany pasażerski odrzutowiec, czyli De Havilland Comet, miał okna kwadratowe. W ciągu 15 lat seryjnej produkcji, zaliczył aż 28 wypadków lotniczych. W trakcie ich badania odkryto, że w prostokątnych narożnikach okien dochodzi do zmęczeniowych pęknięć poszycia.
Konstrukcja okna w samolocie
Taka kilkuwarstwowa konstrukcja okna sprawia też, że jeśli na którejś z warstw pojawi się uszkodzenie, nie zawsze musi to być niebezpieczne. Przykład? Wiralowe nagranie z 2022 r. z pokładu Boeinga 787 Dreamliner LOT-u, lecącego z Warszawy do Nowego Jorku.
Jedna z pasażerek zaalarmowała personel pokładowy, gdy zobaczyła rysy na jednej z szyb. Choć w jej oczach wyglądało to jak pęknięcie, w rzeczywistości było to uszkodzenie tylko jednej z warstw – fotochromatycznej, czyli odpowiedzialnej za elektroniczne ściemnianie i rozjaśnianie okna. Dzięki niej w Dreamlinerach nie ma opuszczanych rolet. Samolot bezpiecznie wylądował w USA, a przewoźnik zapowiedział usunięcie usterki po powrocie do macierzystej bazy w Warszawie.
Lotnictwo na Uczelni Łazarskiego
Zachęcamy do eksplorowania intrygującego świata współczesnego lotnictwa czytając naszego bloga oraz zapisując się na kierunki lotnicze na Lazarski Aviation Academy w Uczelni Łazarskiego.
Lazarski Aviation Academy
Miejsce, gdzie startują marzenia. Oferujemy studia licencjackie, magisterskie oraz podyplomowe i MBA dla przyszłych pilotów, a także prawników i menedżerów branży lotniczej.