Instytut Prawa Lotniczego i Kosmicznego

Instytut Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uczelni Łazarskiego powstał w 2013 r. To centrum naukowo-badawcze zajmujące się procesami rozwoju transportu lotniczego w Polsce i na świecie, a także aspektami międzynarodowego prawa kosmicznego.

O nas

Jesteśmy ośrodkiem zrzeszającym specjalistów prawa lotniczego i kosmicznego, 
którzy tworzą Radę Naukową Instytutu.
W jej skład wchodzą:

dr hab.
Anna Konert

dr inż.
Tomasz Balcerzak

dr hab.
Piotr Kasprzyk

dr
Mateusz Osiecki

dr
Ewa Jasiuk

dr
Agnieszka Kunert-Diallo


Karolina Bonarska-Lenarczyk

 

Anna Burchacińska-Mańko

Agata Kaczyńska

Krystyna Marut

Edyta Michalak

Nasz główny cel

Podstawowym celem Instytutu jest realizacja projektów naukowych związanych z tematyką prawa lotniczego i kosmicznego. Instytut jest ośrodkiem naukowo-badawczym zajmującym się procesami rozwoju transportu lotniczego w Polsce i na świecie, jak również aspektami międzynarodowego prawa kosmicznego. Stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie prawa lotniczego i kosmicznego. W ramach instytutu prowadzone są badania naukowe oraz projekty badawcze, w tym także ze studentami i absolwentami. Organizowane są także seminaria oraz konferencje krajowe i międzynarodowe, szkolenia. Efekty badań przedstawiane są w licznych publikacjach naukowych.

Czym się zajmujemy?

Nasza działalność koncentruje się na wielu aspektach związanych z rozwojem prawa lotniczego i kosmicznego. Prowadzimy badania naukowe, organizujemy konferencje, realizujemy projekty i szkolenia. Współpracujemy z polskimi i zagranicznymi instytucjami związanymi z awiacją.

Organizujemy konferencje naukowe zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, a także Krajowe Zjazdy Prawa Lotniczego, które owocują wydawaniem monografii naukowej. Do osiągnięć członków Rady Naukowej należą także liczne publikacje w wysoko punktowanych czasopismach.

Konferencje naukowe:

  • Scientific Conference "Unmanned Aerial Vehicles - Challenges and Experiences" 2014.03.18
  • Civil Aviation Safety Conference on November 2014, March 4
  • Scientific Conference "Unmanned Aerial Vehicles - Challenges and Experiences" 2015.06.10
  • International Conference on Aviation Law 2016.04.22-23
  • Summer Course on Space Law and Policy 2016.08.29
  • CYB-AIR Cybersecurity in aviation and astronautics 2021.03.05
  • Real Estate Law - problems, challenges, desired directions of changes 2021.09.09
  • Congress of Aviation and Space Law 2021.10.21
  • National Congress of Aviation and Space Law, 2021.10.27
  • Competition of the State Enterprise "Polish Airports" for students of the Lazarski University 2022.01.13
  • Scientific Conference "Unmanned Aerial Vehicles - Experiences and Challenges" 2022.01.27
  • Legal aspects of aviation safety management during the COVID-19 pandemic. 2022.03.16
  • Legal aspects of aviation safety management during the COVID-19 pandemic. 2022.03.16
  • Meeting with Brig. Gen. pil. Cosmonaut Mirosław Hermaszewski 2022.03.16
  • Meeting with Direct Dispatch representatives on the profession of an air dispatcher 2022.04.06
  • AVION Science Club, meeting with the helicopter pilot Marcin Szamborski, May 2022
  • Towards Greener Aviation - International Legal Seminar “Law as a force for change 2022.05.29-30
  • Legal aspects of air sports 2022.06.16-17

Publikacje:

  • Zadośćuczynienie za szkodę niemajątkową w wypadkach lotniczych podczas podróży międzynarodowych (2021) Studia Iuridica Toruniensia 10.12775/SIT.2021.025
  • UAS Safety Operation – Legal Issues on Reporting UAS Incidents (2021) Journal of Intelligent & Robotic Systems 10.1007/s10846-021-01448-5
  • Reporting and Investigation of Unmanned Aircraft Systems (UAS) Accidents and Serious Incidents. Regulatory Perspective (2021) Journal of Intelligent & Robotic Systems 10.1007/s10846-021-01447-6
  • Terminologia oraz klasyfikacja bezzałogowych statków powietrznych (2021) Prawne aspekty użytkowania bezzałogowych statków powietrznych 10.1007/s10846-021-01447-6
  • Drones Are Flying outside of Segregated Airspace in Poland (2020) Journal of Intelligent & Robotic Systems 10.1007/s10846-019-01145-4
  • A harmonized European drone market?: new EU rules on unmanned aircraft systems (2020) Advances in Science, Technology and Engineering Systems Journal 10.25046/aj050312
  • Bezzałogowe statki powietrzne : nowa era w prawie lotniczym : zagadnienia cywilnoprawne (2020) Wydawnictwo C.H. Beck 10.25046/aj050312
  • No compensation in the case of connecting flight cancellation under Regulation No. 261/2004 (2020) The Aviation & Space Journal 10.25046/aj050312
  • The legal regulations of using the unmanned aircraft by the media (2020) International Journal of Legal Studies 10.5604/01.3001.0014.6359
  • U-Space - civil liability for damages caused by unmanned aircraft (2020) Transportation Research Procedia 10.1016/j.trpro.2020.11.033
  • Aviation accidents involving Boeing 737 Max: legal consequences (2019) IUS NOVUM 10.26399/iusnovum.v13.3.2019.33/a.konert
  • Drones are flying outside of segregated airspace in Poland: new rules for BVLOS UAV Operations (2019) 2019 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS) 10.1109/icuas.2019.8798085
  • How should we teach cardiopulmonary resuscitation? Randomized multi-center study. (2019) Cardiology Journal 10.5603/cj.a2019.0092
  • Kodeks cywilny: komentarz (2019) Wydawnictwo C.H. Beck 10.5603/cj.a2019.0092
  • Odpowiedzialność operatora kosmicznego względem turystów kosmicznych (2019) Państwo i Prawo 10.5603/cj.a2019.0092
  • The development of civil aviation and its impact on sovereignty (2019) Behind and beyond the Chicago Convention: the evolution of aerial sovereignty 10.5603/cj.a2019.0092
  • The responsibility of a State in the shooting down of Malaysian Airlines flight MH17 (2019) Transportation Research Procedia 10.1016/j.trpro.2019.12.025
  • The use of drones in emergency medicine: practical and legal spects (2019) Emergency Medicine International 10.1155/2019/3589792
  • "How come I cannot fly a drone above the Prime Minister’s Office?" - criminal and civil liability of a drone operator in Poland (2018) IUS NOVUM 10.26399/iusnovum.v12.4.2018.37/a.konert/m.kotlinski
  • Polish regulations on unmanned aerial vehicles (2018) Transportation Research Procedia 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Bezzałogowe statki powietrzne: nowa era w dziejach lotnictwa : nowa era w prawie lotniczym? (2017) Przyszłość prawa: księga pamiątkowa XX-lecia Wydziału Prawa i Administracji 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Charakter prawny roszczenia o odszkodowanie wynikającego z rozporządzenia (WE) 261/2004 (2017) Państwo i Prawo 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Concepto de compensación suplementaria conforme al art. 12 del Reglamento 261/2004 (2017) Revista Latino Americana de Derecho Aeronáutico 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Doktryna forum non conveniens w sprawach o odszkodowanie w wypadkach lotniczych (2017) Meandry prawa: teoria i praktyka : Księga jubileuszowa prof. zw. dra hab. Mieczysława Goettela 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • La loi applicable dans le cas de la responsabilité pour les produits aéronautiques défectueux (2017) Annals of Air and Space Law 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Limitation period for claims arising from regulation 261/2004 - Polish Supreme Court Resolution of 21 february 2017 - III CZP 111/16 (2017) The Aviation & Space Journal 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Prohibition to hear safety investigators: the Supreme Court of Poland judgment of 27 April 2015 (2017) Air and Space Law 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Przedawnienie roszczeń odszkodowawczych za overbooking, odwołanie i opóźnienie lotu (2017) Państwo i Prawo 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Responsabilita per i passeggeri a mobilita ridotta nel trasporto aereo (2017) El derecho aéreo entre lo público y lo privado: aeropuertos, acceso al mecado, drones y responsabilidad 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Zasady podróżowania samolotem dzieci bez opiekunów (2017) Prawne aspekty turystyki dzieci i młodzieży 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • 2015 Amendments to the Aviation Law Act (2016) Yearbook of Antitrust and Regulatory Studies 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Resonsibilidad de las companias por la seguridad de los pasajeros y terceros frente a actos de interferencia ilicita (2015) La responsabilidad del transportista aéreo y la protección de los pasajeros 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • New Progress and Challenges in the Air Law: Air Crash Victims Families Protection (2014) Lazarski University 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Odpowedzialność za szkodę wyrządzoną ruchem statku powietrznego (2014) Wolters Kluwer 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • La circulation des personnes sur le plan international et européen (2012) 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego (2010) Wolters Kluwer 10.1016/j.trpro.2018.12.022
  • Air Carrier Liability under Polish Air Law (2010) Indian Journal of International Law
  • Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego (2010) Wolters Kluwer Polska
  • A European vision for air passengers (2004) Lazarski University
  • T. Balcerzak, Bezpieczeństwo komercyjnych przewozów lotniczych w jednoosobowym składzie załogi lotniczej, w: Rola prawa lotniczego w procesie budowy bezpieczeństwa transportu lotniczego / redakcja naukowa Anna Konert. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, 2021, s. 19-35.
    ISBN 978-83-66723-08-5
  • T. Balcerzak, Możliwości technologiczne i prawne realizacji przewozów cargo z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych, w: Prawne aspekty użytkowania bezzałogowych statków powietrznych, pod redakcją naukową Anny Konert, Warszawa : Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, 2021, s. 117-128.
    ISBN 978-83-66723-06-1
  • M. Pyżyński; T. Balcerzak, Cybersecurity of the Unmanned Aircraft System (UAS), "Journal of Intelligent & Robotic Systems", 2021, Vol. 102, Iss. 2, s. 1-13.
  • Jasiuk, Ewa; Osiecki, Mateusz, Bezpieczne użytkowanie bezzałogowych statków powietrznych - perspektywa prawa międzynarodowego i europejskiego, w: Rola prawa lotniczego w procesie budowy bezpieczeństwa transportu lotniczego, redakcja naukowa Anna Konert, Warszawa : Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego, 2021, s. 81-92.
    ISBN 978-83-66723-08-5

Z Instytutem współpracują studenci i absolwenci Uczelni Łazarskiego. Dzięki ich zaangażowaniu powstają ciekawe projekty naukowe oraz wspólne publikacje.

  • „Bezzałogowe statki powietrzne. Nowa era w prawie lotniczym” (2018-2020). Projekt finansowany ze środków MNiSW.

    Odpowiedzialność cywilna za szkody spowodowane na ziemi przez ruch statku powietrznego" (2011 - 2014) Projekt finansowany ze środków MNiSW. 

  • Odpowiedzialność cywilna z tytułu wadliwości produktu lotniczego, 2014, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Wyrównanie szkody niemajątkowej przy naruszeniu zdrowia w prawie francuskim, 2015, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Prawo lotnicze w Hiszpanii, 2015, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Czas pracy w lotnictwie, 2015, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Charakter prawa do odszkodowania na podstawie art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, 2015, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Odpowiedzialność cywilna z tytułu wadliwości produktu lotniczego, 2016, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym, 2016, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Odpowiedzialność cywilna z tytułu wadliwości produktu lotniczego, 2017, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Termin przedawnienia roszczeń odszkodowawczych za overbooking, opóźnienie lub odwołanie lotu, 2017, projekt badawczy realizowany w ramach działalności statutowej
  • Odpowiedzialność cywilna za szkody spowodowane na ziemi przez ruch statku powietrznego, 2011-2014, kierownik, źródło finansowania: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Nauki
  • Transport jako motor rozwoju gospodarczego, źródło finansowania: Ministerstwo Gospodarki w Hiszpanii w ramach Programu Rozwoju Doskonalenia Badań Naukowo-Technicznych ((DER2015-65424-C4-4-P (MINECO/FEDER/UE))
  • Drone Strategy 2.0 (www.prawodrony.pl)

Instytut realizuje szkolenia dla podmiotów lotniczych m. in. z just culture oraz przygotowuje ekspertyzy z zakresu prawa lotniczego.

Współpraca

Współpracujemy z wieloma ośrodkami naukowymi i instytucjami lotniczymi z całego świata, m.in. z :

Kontakt

Na pytania związane z aktywnością naukową odpowie: