Strony zadeklarowały wolę współpracy nad projektami naukowymi i edukacyjnymi. Obszary porozumienia to m.in. wspólne wypracowanie programów studiów magisterskich i podyplomowych, opieka nad pracami dyplomowymi czy staże i praktyki w spółce CPK.
„Dla CPK, czyli obecnie największej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce, wsparcie sektora naukowo-badawczego jest absolutnie kluczowe. Współpraca oznacza korzyści dla obu stron: Uczelnia Łazarskiego zyskuje relację z perspektywicznym pracodawcą, a CPK dostęp do ważnego ośrodka naukowego i jego profesjonalnych kadr” – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Wspólne działania będą obejmować zakres zarówno komponentu lotniskowego, jak i kolejowego. Zadania realizowane w ramach współpracy biznesowo-naukowej wspierać będą strategiczną inwestycję, jaką jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szczególny nacisk ma zostać położony na obszary kluczowe dla biznesu w przyszłości m.in. na digitalizację, komputerowe wspomaganie zarządzania, projektowania i eksploatacji; zarządzanie procesem logistycznym i transportowym; modelowanie ruchu pasażerskiego czy cargo kolejowe – w szczególności wirtualne centra i personel przewoźnika.
„Bardzo się cieszę z zawartego porozumienia i możliwości wspierania realizacji ogromnego przedsięwzięcia, jakim jest CPK. Uczelnia Łazarskiego posiada kompetencje i zasoby naukowe w zakresie prawa lotniczego i administrowania ruchem lotniczym. Pozostaje w tych dziedzinach wiodącym ośrodkiem naukowym w Polsce. Jestem przekonany, że rozpoczynająca się współpraca naukowo-badawcza będzie dynamicznie się rozwijać i przyniesie wiele ciekawych wspólnych realizacji” – zaznaczył Rektor Uczelni Łazarskiego, prof. dr hab. Maciej Rogalski.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.